Sökning: "musikskapande skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden musikskapande skolan.

  1. 1. Gangsterrap i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Ludvig Sersam; [2023]
    Nyckelord :Gangsta rap; pedagogy; Music pedagogy; Musikpedagogik; Gangsterrap; Fältteori; Lgr22; Interpellation; kontroversiell musik; Gangsta rap;

    Sammanfattning : Studien behandlar musiklärares förhållningssätt till gangsterrap i skolan där deltagarnas uttalanden och reflektioner har analyserats med fältteori. Studien utforskar dessutom informellt lärande och pedagogiska aspekter utifrån vetenskapliga teoretiska discipliner som interpellation. LÄS MER

  2. 2. The Gunnlod Dataset : Engineering a dataset for multi-modal music generation

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Emil Johansson; Joel Lindgren; [2023]
    Nyckelord :Computer generated music; machine learning; musical instrument digital interfaces; ethics;

    Sammanfattning : This report details the creation of a new dataset named the Gunnlod dataset (after the Norse giantess who guarded the mead of poetry) for use in research in the field of machine learning as applied to music creation, particularly multi-modal music in the MIDI format of symbolic music representation. The dataset is based on a subset of approximately four fifths of the Lakh MIDI dataset. LÄS MER

  3. 3. The Sound Forest : Smartphoneenabled Modulation of Music Through Bodily Movements

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Rishabh Kumar; [2022]
    Nyckelord :Human-Computer Interaction; Digital Musical Instrument; Sonic Interaction Experience; Cross-modal experiences; Smartphone-enabled music creation;

    Sammanfattning : There is a growing interest in designing for whole body interactions in the field of Human–Computer Interaction, where numerous researchers are using this knowledge for creating new age digital musical instruments, with the secondary focus on creating inclusive music creation mediums for all. The aim was to create a new interaction medium for Sound Forest, a digital musical instrument at Stockholm Museum of Performing Arts. LÄS MER

  4. 4. Tools for AI Music Creatives : Mapping the field

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Elliot Martin; Ley-Olivia Avila Rojas; [2022]
    Nyckelord :AI; Deep Learning; Music creation; Data-set; Machine learning; Environment; AI; Djupinlärning; Musikskapande; Data-set; Maskininlärning; Miljö;

    Sammanfattning : Within the creative industries, such as visual arts and music, there has been a rise of AI implementations to solve various tasks, in each respective creative field. Implementations within the field of AI music creation have gained a lot of attention in recent years, due to the fact that many tools have become proficient in making music. LÄS MER

  5. 5. Skapande i musikundervisningen : Olika arbetssätt för skapande i grundskolans musikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Johanna Bergman; [2022]
    Nyckelord :Music creation; elementary school; improvisation; digital music making; sociocultural perspective; semi-structured interviews; Musikskapande; grundskolan; improvisation; digitalt skapande; sociokulturellt perspektiv; se-mistrukturerade intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med följande uppsats är att undersöka hur musiklärare uppger att de arbetar med skapande i musikundervisningen, vilka förutsättningar som behövs för att kunna arbeta med skapande i skolan samt vad de tror att skapande kan bidra med för eleverna. Metodlitteratur och tidigare forskning visar att det går att arbeta med skapande på många olika sätt i grundskolan och att skapande kan tillskrivas många olika betydelser. LÄS MER