Sökning: "musikskolan tvärflöjt"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden musikskolan tvärflöjt.

  1. 1. Flöjtlärares användning av rytmikinspirerad undervisning : en intervjustudie utifrån ett designteoretiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Anna Pettersson; [2017]
    Nyckelord :Eurhythmics; flute; stimulated-recall interview; multimodality; design theory perspective; Rytmik; tvärflöjt; stimulated-recall-intervjuer; multimodalitet; designteoretiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få insikt i och identifiera lärares arbete kring rytmik och hur det inkluderas i individuell tvärflöjtsundervisning på musikskolan. I bakgrundskapitlet beskrivs Dalcroze-metoden och tidigare forskning om rytmik. LÄS MER

  2. 2. ”Man måste göra musiken till sin egen” : Fyra flöjtlärares syn på undervisning i personligt uttryck

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Musikhögskolan Ingesund

    Författare :Hillevi Hjalmarsson; [2012]
    Nyckelord :Personal expression; flute; education; hermeneutics; Personligt uttryck; tvärflöjt; undervisning; hermeneutik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att beskriva hur lärare i undervisningssammanhang arbetar med konstnärliga uttryck. Mitt mål med detta har varit att få ökad förståelse för hur läraren kan uppmuntra elever till att ta eget ansvar över sitt musicerande för att på så sätt se till att fler elever fortsätter spela även efter att de gått ur musikskolan. LÄS MER

  3. 3. Rytmik I flöjtundervisningen - en frågeundersökning med fyra flöjt- och rytmikpedagoger.

    C-uppsats,

    Författare :Sofia Nerman; [2010]
    Nyckelord :Tvärflöjt; Rytmik; Kulturskolan; Musikskolan; Meto;

    Sammanfattning : Syfte: Mitt syfte är att undersöka hur rytmikens arbetssätt och idéer skulle kunna integreras itvärflöjtsundervisning. Jag vill även ge exempel på hur en sådan undervisning skulle kunna se ut. LÄS MER

  4. 4. Varför vill killar inte spela tvärflöjt? En studie om hur barn och ungdomar väljer instrument i musikskolan

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Martin Andersson; Markus Hallman; [2007]
    Nyckelord :musik; genus; musikinstrument; musikskola; ;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker varför killar och tjejer väljer så olika instrument påSveriges musik- och kulturskolor. Syftet är att se om det finns några skillnader itankesätt mellan killar och tjejer i detta avseende. Vidare vill vi undersöka ommusikskolorna omedvetet påverkar barnen samt om de medvetet arbetar medjämställdhet. LÄS MER