Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Människan och musikbranschen : En studie av det samtida musiklandskapet efter introduktionen av musikstreaming och sociala medier

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för data- och elektroteknik (2023-)

    Författare :Armin Music; [2023]
    Nyckelord :Sociala medier; musikstreaming; Spotify; marknadsföring; musikbranschen;

    Sammanfattning : Tillsammans med bland annat digitaliseringen av musik och den illegala fildelningen är musikstreaming en av de största förändringarna som vi har varit med om i musikbranschen. I takt med att musikstreamingen har växt och blivit mer populär har det även inneburit att artister inte längre behöver skriva skivkontrakt med skivbolag om de inte vill. LÄS MER

  2. 2. “Judge my Spotify” : A user-centred design study exploring content creator mindsets, behaviours and motivations for music sharing on TikTok

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Adrian Bucka; [2023]
    Nyckelord :Content Analysis; Semi-structured Interviews; Motivation for Music Sharing; Content Creator Mindsets; Design Implications for Music Sharing on TikTok;

    Sammanfattning : The rise of TikTok has revolutionised our interaction with music on social media, altering how we discover and share songs. Artists recognise TikTok's potential as a launchpad for their careers, while music streaming platforms have embraced user-generated content and introduced features for incorporating music into online sharing. LÄS MER

  3. 3. Det visuella uttrycket i två musikstreamingtjänster : En semiotisk analys av musikstreamingtjänsterna Spotify och Apple Musics visuella uttryck.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Emma Centelege; [2022]
    Nyckelord :Digital Platforms; Graphic Design; Streaming Platforms; UI design; User interface.;

    Sammanfattning : Since the development of modern technology, we are faced with more choices than ever. Our choices are based on the visual impression of a product or a service (Watzman, 1992). LÄS MER

  4. 4. Musikstreamingtjänsters påverkan på musikutgivning och musiklyssningsvanor : Håller albumet på att dö ut?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

    Författare :Isabelle Muniz Englund; Alexander Stephanou Hällöv; [2022]
    Nyckelord :Musikstreamingtjänster; spellistor; album; artist; Spotify; musiklyssnare;

    Sammanfattning : Den här studien behandlar musikstreamingtjänsters påverkan på svenska musiklyssningsvanor och formatet av musikutgivning. Syftet är att undersöka hur digitala streamingplattformar påverkat lyssningsvanor och formaten för musikutgivning i Sverige. LÄS MER

  5. 5. Hur Spotifys algoritm för rekommenderade låtar upplevs av användare

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Ellen Tholsby; Tania Amel Sayyah; [2021]
    Nyckelord :Spotify; Discover Weekly; rekommendationsalgoritm; musik; filterbubblor.;

    Sammanfattning : Musikstreamingtjänster som Spotify erbjuder en omfattande mängd musik online jämfört med innan digitaliseringen. Trots detta förändrade musiklandskap, kvarstår fortfarande önskan att samla, byta ut och dela musik. Däremot har musikstreamingtjänster medfört ett ökat behov av att navigera användarna genom de omfattande låtarkiven. LÄS MER