Sökning: "musikteori för barn"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden musikteori för barn.
1. Kanoper : utanför Musiken
Kandidat-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för komposition, dirigering och musikteoriSammanfattning : Jag har tidigare haft mina funderingar över att reflektera kring mitt eget verk och mitt eget komponerande. Funderingar om att det skulle bli för personligt och utlämnande. Det finns dock något spännande i att skriva om sig själv och sitt komponerande, en möjlighet att göra en resa inom sig själv. LÄS MER
2. Då känns det som att noterna kommer som ett brev på posten : om musikklasselevers upplevda kunskaper inom notläsning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : De senaste åren har varit omvälvande för musikbranschen då digitala verktyg har gett den strömmade musiken en allt större plattform. Vi har idag möjlighet att lätt nå miljoner låtar med endast några knapptryck, och barn i vår tid har under sin uppväxt tillgång till musik på ett sätt som ingen annan tidigare generation har upplevt. LÄS MER
3. Improvisation i sångundervisningen
C-uppsats,Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka vilka undervisningsmetoder försångimprovisation två olika sångpedagoger från Sverige och USA har som grund vidsångimprovisationsundervisning och vilka tankar och mål som ligger bakom undervisningen.Undersökningen omfattade ca två veckors fältstudie på ett universitets jazzavdelning i Texasdär jag observerade samt intervjuade en sångpedagog i jazzsång. LÄS MER
4. Musikteori för barn i tidiga åldrar : en kvalitativ studie om musiklärares respektive läromedels syn på musikteori i musikundervisningen för grundskolans år 1-5
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för estetiska ämnenSammanfattning : I denna studie har jag undersökt hur musiklärare och läromedel i musik ser på musikteorin i undervisningen för elever i år 1-5. Jag har granskat läromedel och intervjuat lärare för att ta reda på vilka kunskaper de anser att vi bör ge eleverna i musikteori, men även i vilket syfte och med vilka metoder det ska ske. LÄS MER