Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 221 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Modus Operandi : En undersökning om gymnasieelevers upplevelse av och förhållande till kyrkotonarter.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Robin Skarin; [2024]
    Nyckelord :Kyrkotonarter; Pedagogik; Fenomenologi; Musikteori;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete vill få kunskap om hur gymnasieelever på estetiska programmet upplever och förstår kyrkotonarter, genom fenomenologiskt tolkade intervjuer med gymnasieelever samt en fenomenologiskt inspirerad undervisningsmetod. Resultaten av intervjusvaren skulle kunna tolkas som att elevernas upplevda förståelse av kyrkotonarter nyanseras av ett fokus på den egna upplevelsen av kyrkotonarter som ett komplement till den musikteoretiska förståelsen. LÄS MER

  2. 2. KREATIVT MUSIKSKAPANDE : Teori och praktik i gymnasieskolans kompositionsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Emil Karsendal; Oskar Lidström; [2024]
    Nyckelord :Musik; komposition; undervisning; strategier; musikteori.;

    Sammanfattning : Den här studien undersökte undervisningsstrategier som kunde sammanlänka musikämnets teoretiska och praktiska delar i gymnasieskolans kompositionsundervisning. Som bakgrund till arbetet låg gymnasiekursen arrangering och komposition vars läroplan till stor del fokuserar på musikens teoretiska aspekter. LÄS MER

  3. 3. Musikteori - ett bortglömt verktyg i musikskapandet : En studie om musikteoretiska kunskaper och musikval

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Martin Lindbergh; [2023]
    Nyckelord :Musikteori; pop-musik; musikkunskaper; musikteoretiska element;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att tydliggöra personers musikteoretiska kunskap och se hur den påverkar deras upplevelser av musik. Studien tittar även på hur deras musikteoretiska kunskap påverkar deras val av musik samt vilka musikaliska element som anses viktiga. LÄS MER

  4. 4. Avmystifiering av stämspel på fiol : Verktyg att använda för improviserat stämspel utan referenser till musikteori eller harmonilära

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Anders Mattsson; [2023]
    Nyckelord :Svensk folkmusik; Stämspelsverktyg;

    Sammanfattning : En serie olika verktyg för användning vid improviserande av andrastämmor (stämspel) vid samspel av svensk traditionell folkmusik presenterades till, och provades av, en grupp spelmän både med och utan tidigare erfarenhet av improviserat stämspel. En central förutsättning i studien var att stämspelsverktygen skulle kunna förstås och användas utan tidigare kunskap i musikteori och/eller harmonilära. LÄS MER

  5. 5. De musikteoretiska kunskapernas betydelse : Musikteoretiska kunskaper i förhållande till modern teknik

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för data- och elektroteknik (2023-)

    Författare :Anton Elowson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta projekt genomfördes med syftet att undersöka hur den moderna teknologin i musikbranschen påverkar musikskaparnas musikaliska kunskapsnivå och därigenom deras musikskapande. I fokus låg musikteori kopplat till takt och rytm, något som är väsentligt för i princip alla olika musikstilar. LÄS MER