Sökning: "musikterapi funktionsnedsättning"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden musikterapi funktionsnedsättning.

  1. 1. Musikundervisning och musikterapi : En kvantitativ studie om musiklärarnas arbete med elever med funktionsnedsättning

    Magister-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Olga Vetosjkina; [2019]
    Nyckelord :Music therapy; students with disabilities; student health; primary school; primary special education school; secondary special education school; cultural school.; Musikterapi; elever med funktionsnedsättning; elevhälsa; grundskola; grundsärskola; gymnasieskola; kulturskola;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande uppsats är att belysa frågan om förekomsten av musikterapeutisk kunskap och kompetens i olika skolformer i Sverige. Musikterapi kommer emellanåt till användning i musikundervisning med elever som har funktionsnedsättning, främst synes detta gälla då en musiklärare också är utbildad musikterapeut. LÄS MER

  2. 2. Funktionsinriktad Musikterapi i grundsärskolan - En intervjustudie om beprövad erfarenhet genom samverkan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Birgitta Abrahamsson; [2017]
    Nyckelord :beprövad erfarenhet; fmt-metoden; funktionsnedsättning; grundsärskola; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Sammanfattning Abrahamsson, Birgitta (2016) Funktionsinriktad Musikterapi i grundsärskolan - en intervjustudie om beprövad erfarenhet genom samverkan (Functionally Oriented Music Therapy in An interview study about proven experience and joint work). Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Fakulteten för lärande och samhälle, Malmö Högskola. LÄS MER

  3. 3. Klingande kommunikation : en intervjustudie med skolledare om musikens roll i Träningsskolan

    Magister-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Barbro Netin Olofson; [2013]
    Nyckelord :special schools; music therapy; communication; developmental disabilities; särskolor; musikterapi; kommunikation; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en undersökning av hur rektorer för fem olika skolor ser på musikens användning inom träningsskolan. Studien syftar till att få en djupare förståelse av musikens betydelse i skolverksamheten och för eleverna. LÄS MER

  4. 4. Kommunikation med musik och tecken : en experimentell studie med vuxna om inlärning av Tecken som AKK med stöd av musik

    Magister-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Maria Krafft Helgesson; [2013]
    Nyckelord :Augmentative and Alternative Communication; Intellectual Disability; Communication; Music; Music Therapy; Manual signs; Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation TAKK ; Intellektuell funktionsnedsättning; Kommunikation; Musik; Musikterapi; Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker, via ett experiment, om musik stödjer inlärning av Tecken som Alternativ och/eller Kompletterande Kommunikation. Människor kommunicerar på olika sätt och musik kan vara motivation för lärande. LÄS MER

  5. 5. Anpassa skiftnycklarna : Kommunikation i en ickeverbal metod genom hantverk och verktyg

    Kandidat-uppsats, Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Anna-Lena Johansson; [2013]
    Nyckelord :Funktionsinriktad musikterapi; FMT-metoden; MUISK; Sensorisk integration; Autism; Downs syndrom.;

    Sammanfattning : I detta examensarbete beskriver jag FMT-metoden (Funktionsinriktad MusikTerapi). Jag beskriver även sensorisk integration och innebörden av sinnesintegrering och relaterar det till hur arbetet med FMT kan utföras.   Under min praktikperiod har arbetet pågått med flera adepter. LÄS MER