Sökning: "musikterapi pedagogik"
Visar resultat 1 - 5 av 55 uppsatser innehållade orden musikterapi pedagogik.
1. Musikalisk interaktion som nyckel i kontakten mellan personer med demens och deras anhöriga
Magister-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Syftet med föreliggande uppsats är att ta reda på om och i så fall på vilket sätt musikalisk interaktion kan hjälpa personer med demenssjukdom (PMD) och deras anhöriga i det vardagliga livet. Studiens första forskningsfråga undersöker vilken inverkan olika musikaktiviteter kan ha på personer med demenssjukdom. LÄS MER
2. Att få göra sin röst hörd : En studie kring Community Music Therapy i Sverige
Magister-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att utifrån ett hermeneutiskt perspektiv utforska några inom musikterapiområdet insatta personers uppfattningar om Community Music Therapy inom svensk musikterapi, utifrån frågeställningarna: Hur uppfattas det svenska musikterapilandskapet? Vilken betydelse anses inriktningen Community Music Therapy ha inom svensk musikterapi? På vilka sätt och inom vilka samhällsområden i Sverige anses CoMT kunna fylla en funktion? Uppsatsen grundar sig i hermeneutisk vetenskapsfilosofi och metoden utgörs av kvalitativa, halvstrukturerade intervjuer som analyserats utifrån tematisk analys. Resultatet består av en tre metaforiska teman: Vilse i behandlingslandskapet, med undertemana Svårt att synas och höras, Som en smygande kameleont samt En glänta dit solljuset når ner. LÄS MER
3. Tre musikterapeuters syn på resilitenta förhållningssätt i traumabehandling
Magister-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Musikterapi vid psykotrauma är sparsamt utforskat i Sverige. De få resultat som finns tyder på att musikterapi vid psykotrauma kan vara en effektiv behandlingsform. Frågan om resiliens och dess betydelse vid behandling med musikterapi av psykotrauma är även det sparsamt utforskat. LÄS MER
4. Om hur musikterapi definieras
Kandidat-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Denna studie syftar till att utforska och problematisera en specifik definition av musikterapi: den som användes av World Federation of Music Therapy från 1996 till 2011. Följande frågeställningar undersöks: vilket sorts språk används, på vilka sätt det finns outsagda förväntningar på förförståelse, vilken typ av definition den kan sägas vara samt om den är giltig och användbar. LÄS MER
5. Daniel och violan : Pedagogiska/didaktiska möjligheter och utmaningar i violaundervisning hos en elev med autism
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : I mitt arbete som musiklärare i både skola och kulturskola har jag träffat barn som har autism. Dessa möten gjorde mig intresserad av undervisning och autism. Den här uppsatsen beskriver därför mitt möte med ett barn med autism som jag undervisar i viola. Syftet med detta arbete är att belysa undervisning i viola med elever som har autism. LÄS MER