Sökning: "musikundervisning gruppstorlek"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden musikundervisning gruppstorlek.

  1. 1. Motivation - den snabba framgången : en fenomenografisk studie om motivationsfaktorer i grundskolans musikundervisning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Linnea Carlsson; [2022]
    Nyckelord :motivation; musikundervisning; grundskola; motivationsfaktorer;

    Sammanfattning : Denna studie avser att undersöka musiklärares uppfattningar om olika faktorer som inverkar på elevers motivation i ämnet musik på grundskolenivå samt hur dessa tar uttryck i undervisningen. Forskning som gjorts om motivation antyder ett komplext samband mellan interna och externa faktorer, vilket innebär att en individs motivation påverkas externt av exempelvis miljö, sociala aspekter, fysisk belöning samt relationer och internt av egna mål och förväntningar. LÄS MER

  2. 2. Demokrati - spelar roll? En studie om demokratiskt värdegrundsarbete i musikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Hanna Sundén; [2021]
    Nyckelord :Demokrati; Demokratisk värdegrund; Inkludering; Musikundervisning; Samsyn; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Democracy; Democratic values; Inclusion; Music Education; Consensus; Educational Science; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : This study aims to explore how music teachers in Sweden work with democratic values. The data for this study was generated through a survey and four interviews. The survey was targeted at students and music teachers from high school, grades 7-9, to upper secondary school. LÄS MER

  3. 3. "Hjälper man en hjälper man alla" : En kvalitativ studie om hur musiklärare upplever hur elever med adhd ellerautismspektrumdiagnos fungerar i musikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Johansson Malin; [2021]
    Nyckelord :ADHD; autism; neuropsykiatrisk funktionsnedsättning; musikundervisning; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Abstract Denna kvalitativa studie undersöker hur musiklärare upplever att elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar fungerar i musikundervisningen. Syftet är att hitta verktyg för att kunna öka trivseln och inlärningen i musikundervisningen för elever med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. LÄS MER

  4. 4. MUSIKUNDERVISNINGEN I GRUNDSKOLA Från musiklärarens perspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Anastasiia Bila; [2020-01-07]
    Nyckelord :Musikundervisning; grundskolan; intervju; ramfaktorer; proximala utvecklingszonen ZPD Vygotskij;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur musiklärare i grundskolan tolkar sitt uppdrag och utformar musikundervisning till stöd för elevers lärande. Teori: De teoretiska perspektiv som examensarbetet utgår från är ramfaktorteorin samt det teoretiska begreppet, den proximala utvecklingszonen av Vygotskij, ska vidare används i studien som analysverktyg utifrån resultat i undersökningen. LÄS MER

  5. 5. Gruppstorlek i musikundervisning : Hur musiklärares didaktiska val påverkas av undervisning i hel- kontra halvklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Simon Svedmyr; Malin Nyberg; [2019]
    Nyckelord :Helklass; halvklass; gruppstorlek; musikundervisning; läroplan; individanpassning; ramfaktorer;

    Sammanfattning : Den här undersökningen behandlar ämnet gruppstorlek och hur musiklärares didaktisk val påverkas av gruppstorlekarna hel- och halvklass. Undersökningens underlag bygger på sex stycken kvalitativa intervjuer med musiklärare verksamma i grundskolan som arbetar eller har arbetat både i hel- och halvklass. LÄS MER