Sökning: "musikundervisning gymnasiet"
Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden musikundervisning gymnasiet.
1. Digitala verktyg och elevers motivation i musikproduktion på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vilka roller DAW-program har inom undervisningen i musikproduktion på gymnasial nivå utifrån elevers och lärares perspektiv samt lärarens bild av hur diskrepans mellan preferenser kring DAW-program kan påverka elevers motivation för lärande i undervisning i musikproduktion. Datainsamlingen skedde genom en semistrukturerad intervju med två gymnasielärare och genom en enkätundersökning bland fyra gymnasieklasser från olika årskurser som studerar musikproduktion. LÄS MER
2. Samspel – Ja tack? : Att påverka musikaliskt samspel i ensemble på gymnasiet
L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : I detta utvecklingsarbete har jag identifierat tre “nycklar” i musikaliskt samspel – att lyssna, leda och forma. Dessa “nycklar” baseras på mina tidigare erfarenheter av att musicera i ensemble. Utifrån dessa “nycklar” har jag utformat tre samspelsövningar – LYSSNA, LEDA och FORMA. LÄS MER
3. Scenskräck : -En studie om musikers upplevelser av nervositet och stress kopplat till scenframträdanden samt vilka lärdomar som kan föras vidare till musik- studerande på gymnasiet.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping UniversitySammanfattning : Scenskräck - En studie om musikers upplevelser av nervositet och stress kopplat till scenframträdande samt vilka lärdomar som kan föras vidare till musikstuderande på gymnasiet.Marcus Olsson & Björn Rosenqvist antal sidor 39 En studie i hur musiker uppfattar och handskas med olika former av scenskräck. LÄS MER
4. Kvinnor, musiklärare och förändring En diskursanalytisk studie om kvinnliga musiklärares syn på genusnormer.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/MusikhögskolanSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka kvinnliga musiklärares syn på genusnormer i musikundervisning.Fyra semistrukturerade intervjuer genomfördes med kvinnliga musikläraremed yrkeserfarenhet från gymnasiet. LÄS MER
5. Varför öva? : En kvalitativ studie om övning på trummor under gymnasieutbildningen.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : This qualitative study examines high school students´ views on independent practice in drums, as well as the drum students' experiences of strategies for practice. The study also intends to investigate which cultural tools the drum students use in their practice and whether any form of practice culture emerges. LÄS MER