Sökning: "musikundervisning historia"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden musikundervisning historia.

  1. 1. ”Va!? Har du inte hört den!?” : En kulturhistorisk analys av musiklärarstudenters reflektioner om idén om en kulturkanon och dess potentiella implikationer gällande musikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Felix Björk; [2023]
    Nyckelord :cultural canon; music teacher students; repertoire; cultural history; music education; kulturkanon; musiklärarstudenter; repertoar; kulturhistoria; musikundervisning;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete handlar om idén om den kulturkanon som ska införas enligt Tidöavtalet som publicerades 2022. Syftet är att belysa hur musiklärarstudenter reflekterar kring en kulturkanon och vilka implikationer den potentiellt skulle ha för musikundervisning utifrån forskningsfrågan; Vad karaktäriserar musiklärarstudenters utsagor om en potentiell kulturkanon och dess implikationer för deras framtida musikundervisning? För att besvara forskningsfrågan har sex musiklärarstudenter, från de senare årskurserna under höstterminen 2023 på Kungl. LÄS MER

  2. 2. Värdesträvan inom musikföreningen : Fyra informanters erfarenheter från engagemang i en ideell musikförening på den svenska landsbygden

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Sebastian Sandén; [2019]
    Nyckelord :culture; music; community; values; meaningfulness; kultur; musik; gemenskap; värden; meningsfullhet;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att beskriva fyra informanters erfarenheter från deras engagemang i en ideell musikförening, för att sedan föreslå vad det är som definierar en meningsfull gemenskap. Uppsatsen utgår från ett kvalitativt material insamlat genom semistrukturerade intervjuer där informanterna förklarar deras syn på föreningens historia, om de anser det har funnits några genomgående idéer, vilken mening det går att tillskriva den årliga festivalen som föreningen anordnar samt vilken betydelse lokalen har haft för föreningen. LÄS MER

  3. 3. Digitala verktyg i musikämnet : En undersökning i hur musiklärare på högstadiet förstår digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Petter Hilber; [2019]
    Nyckelord :digital teknik; digitala verktyg; datorstödd undervisning; musik och datorer; dator; musikskapande i dator; chattintervju;

    Sammanfattning : Syftet med följande självständiga arbete är att få kunskap om hur musiklärare i högstadiet förstår digitala verktyg som ett redskap för lärande i musikundervisning. För att undersöka syftet gör jag en kort historisk redogörelse av datorns historia i skolan fram tills idag samt en sammanfattning om vad regeringen har gjort för att föra teknikintresset för Sveriges befolkning framåt. LÄS MER

  4. 4. Folkmusik i grundskolan - en kartläggning av undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Rasmus Krohn; [2017]
    Nyckelord :Svensk folkmusik; Kartläggning av undervisning; Svensk folkmusik undervisning i grundskolan; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Swedisk folkmusic; Survey of teaching; Swedish folkmusic education in elementary school; Educational Science; Music Education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : This study maps the teaching of Swedish folk music in elementary school. The literature review covers the history of Swedish folk music, the concept folk music and the repertoire within the genre. The methods of the study are a survey and an interview. LÄS MER

  5. 5. DJ:a techno : Att spela skivor som ett instrument

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Karl Olov Edin; [2014]
    Nyckelord :DJ; diskjockey; elektronisk musik; techno;

    Sammanfattning : Projektet handlar om hur jag har lärt mig grunderna för att kunna DJ:a techno. Detta innebär bland annat att i realtid överlagra och sammanfoga ljudkällor för att skapa en musikalisk helhet. Under denna process har jag lärt mig om olika mixningstekniker, hård- och mjukvara, repertoar samt både DJ:andet och technons historia. LÄS MER