Sökning: "musikutbildningar"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade ordet musikutbildningar.

  1. 1. Musikutbildningens påverkan på musiklyssnande En studie om hur åhörarens musikutbildning påverkar lyssnandet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Konstnärliga fakulteten i Malmö

    Författare :Jacob Aurell; [2023]
    Nyckelord :Musik; Konsert; Musikutbildning; Publik; Musiklyssnande Music; Concert; Music education; Audience; Listening; Performing Arts;

    Sammanfattning : I samband med två konserttillfällen undersöks om högre musikutbildningar gör skillnad för individens lyssnande och ifall det påverkar hur vi lyssnar på och värderar olika typer av musik och genrer. Musikutbildningens påverkan på musiklyssnande undersöks. Målgrupperna på de två konserterna var medvetet olika. LÄS MER

  2. 2. PITEPULS : Så kan Piteå bli en attraktiv stad för musikstuderande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Anna Franzén; [2022]
    Nyckelord :Music students; Piteå municipality; Human-Centered design; Social sustainability; Attractive city; Event website; Musikstuderande; Piteå kommun; Human-Centered design; Social hållbarhet; Attraktiv stad; Evenemangshemsida;

    Sammanfattning : Studentantalet på Luleå Tekniska Universitet I Piteå har gått från hela 900 till 300 de senaste ca 12 åren. En trend som både Piteå kommun och LTU vill motarbeta, samtidigt som Piteå kommun vill öka antalet inflyttande till platsen. LÄS MER

  3. 3. “Jag antar att det handlar om att guida som en coach, leda som en ordförande och vara experten när det behövs”: En studie om handledning av låtskrivningsprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Terese Fredenvall; Aliette Tardy; [2021]
    Nyckelord :Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Coachning; Handledning; Musikskapande; Låtskrivning; Musikutbildning; Educational Science; Music Education; Guidance; Music creation; Songwriting; Science General; Performing Arts;

    Sammanfattning : When reading course plans for music classes or looking into the available music courses in the Swedish school systems’ pre higher and higher educations (gymnasium, folkhögskola and post gymnasium), the increased interest in creating music is shining through. Using Bennett’s (2012b) argument “if songwriting can’t be taught, it can certainly be learned” (Bennett, 2012b, s. LÄS MER

  4. 4. Bland mästare och mentorer: En studie av hur kompositionslärare beskriver arbetssätt för kompositionspedagogiskt lärande och övning på gymnasie- och folkhögskolenivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Daniel Möllås; [2021]
    Nyckelord :Kompositionspedagogik; Tonsättare; Kompositör; Komponist; Scaffolding; Mästarlära; Tekniskt hantverk; Kreativt hantverk; Imitation; Tradition; Övning; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Composition pedagogy; Composer; Master teaching; Technical craftmanship; Creative craftmanship; Practice; Educational science; Music education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : "Among Masters and Mentors" is a thesis which aims to investigate how four composition teachers in college preparatory music education programs view their teaching compared to their craftmanship as composers. The study has a special focus on the independent practice of composition and examines how the teachers themselves practice and which aspects of this they wish to transfer into their teaching. LÄS MER

  5. 5. Musikalisk identitet innanför skolans väggar. En kvalitativ studie med sångare i gymnasieskolan om deras upplevelser av möjligheter och begränsningar för musikerskap i undervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Julia Hemström; [2020]
    Nyckelord :musikerskap; musikalisk identitet; självkänsla; självförtroende; sångare; musikutbildning i gymnasieskolan; utbildningsvetenskap; musikpedagogik; musicianship; musical identity; self-esteem; self-confidence; singers; music education in high school; educational science; music education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien grundar sig i mina egna erfarenheter av hur lärare och elever i gymnasiet påverkade mig i mitt musikerskap och formandet av min musikaliska identitet. Under mina studier på lärarutbildningen och inför min blivande roll som pedagog vill jag fördjupa mina kunskaper om hur elever idag upplever formandet av sin musikaliska identitet. LÄS MER