Sökning: "musique"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet musique.

  1. 1. Un sous-titrage « Basique » ou « Formidable » ? : Une analyse de la traduction des paroles de chanson françaises dans les sous-titres en anglais des clips YouTube

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Romanska och klassiska institutionen

    Författare :Hannah O'Brien-Møller; [2023]
    Nyckelord :YouTube subtitles; song translation; audiovisual translation; French pop; music videos; Descriptive Translation Studies; comparative text analysis; sous-titrage; YouTube; traduction de chanson; traductologie audiovisuelle; pop francophone; clips; traductologie descriptive; analyse textuelle; musique francophone; traduction de paroles; Stromae; Angèle; OrelSan;

    Sammanfattning : Music videos have been published on YouTube since the site’s creation in 2005. However, on-demand subtitles for music videos are a relatively recent phenomenon. As fans can now understand lyrics in a language that is not their own, by using translated subtitles, artists have the possibility of reaching a wider international audience than ever. LÄS MER

  2. 2. Les structure narrative dans Du côté de chez Swann

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Karin Lindälv; [2022-02-25]
    Nyckelord :sémiotique narrative; schéma quinaire; Larivaille; Charles Swann; Marcel Proust;

    Sammanfattning : L’objectif de la présente étude a été d’appliquer le schéma quinaire de Paul Larivaille au tome Du côté de chez Swann de Marcel Proust. Le corpus a été délimité aux situations où apparaît le per¬sonnage de Charles Swann. Le schéma quinaire s’appuie sur la thèse selon laquelle l’homme ra¬conte toujours les mêmes histoires. LÄS MER

  3. 3. O Guds man dina ögon slutit : Om Hinrich Christoph Engelhardts klagosång för ärkebiskop Matthias Steuchius begravning år 1730

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för musikvetenskap

    Författare :Anna Bjermqvist; [2021]
    Nyckelord :Hinrich Christoph Engelhardt; Director Muscies; Musikdirektör; domkyrkoorganist; Uppsala domkyrka; Matthias Steuchius; ärkebiskop; social rang; Engelhardtsamlingen; begravning; begravningsmusik; sorge-musique; klagosång; musikanalys; Dahlhaus; likpredikan; edition; 1730; Kungliga Akademiska kapellet;

    Sammanfattning : Uppsatsen fungerar som en fallstudie vars syfte är att bidra till förståelse för musikens funktion inom högtidliga ritualer i Sverige under 1700-talets första hälft. Ämnet som uppsatsen behandlar är den tillfällesmusik som framfördes under ärkebiskop Matthias Steuchius (1644–1730) begravning i Uppsala domkyrka år 1730, och hur den komponerades för att passa tillfället. LÄS MER

  4. 4. LA CHANSON ET L’ENSEIGNEMENT DU FRANÇAIS – Une étude d’interviews avec quatre enseignants du français langue vivante en Suède

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Julia Cook; [2020-12-17]
    Nyckelord :Franska; enseignement; chanson; musique; français langue étrangère; document authentique; didactique; pédagogie;

    Sammanfattning : Dans ce mémoire nous avons pour but d'étudier l’utilisation de la chanson dans la classe de Langues vivantes (en suédois : Moderna språk) en Suède. Nous examinons en quoi la chanson peut profiter à l’apprentissage d’une langue étrangère et dans quelle mesure les enseignants du français langue vivante en Suède l’utilisent dans leur enseignement au collège et au lycée. LÄS MER

  5. 5. Undersökning av Musique Concrète

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Tonny Lindgren; Felix Almberg; [2020]
    Nyckelord :musique concrète; reduced listening; hi-fi; lo-fi; composition; prototypes; musique concrète; reduced listening; hi-fi; lo-fi; komposition; prototyper;

    Sammanfattning : Detta kandidatarbete undersöker Pierre Schaeffers (2012 [1952]) begrepp musique concrète samt dess metoder och tekniker. Musique concrète kan beskrivas som en samling kompositionsmetoder som utgår från inspelade ljud av omvärlden utan inblandning av musikinstrument, musikteori, eller ljud genererade från elektroniska källor. LÄS MER