Sökning: "muslim skola problem"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden muslim skola problem.

  1. 1. ATT BÄRA SLÖJA I SKOLAN : - En studie om några unga muslimska kvinnors slöjbärande i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Wictoria Dahl; [2018]
    Nyckelord :Klädstilar; muslim; slöja;

    Sammanfattning : Enligt Skolverket är klädsel något som normalt bestäms av individen själv men hur fria är unga muslimska kvinnor i dagens svenska skola i sina klädval? I den här kvalitativa fallstudien vill jag under-söka hur några muslimska unga kvinnor resonerar kring sina klädval och klädstilar i skolan. Resultatet visar att de muslimska tonårsflickorna har skapat sin identitet kring sitt slöjbärande och att de inom gruppen har olika sätt att bära sin slöja. LÄS MER

  2. 2. Ett tryggt rum eller ett sluttande plan? : Lärarstudenter tänker högt kring kulturrelativism och universalism

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Globala studier

    Författare :Sofia Malm; [2017]
    Nyckelord :kulturrelativism; universalism; könsuppdelning; könssegregation; skola; lärarstudenter; think-aloud; vinjett; lärarstudenter; integration; globalisering;

    Sammanfattning : Denna studiens huvudsakliga syfte har varit att undersöka hur kulturrelativism och universalism ”översätts” av “vardagsmänniskor”. I detta fall har intresset riktats mot lärarstudenters perceptioner av könsuppdelad undervisning i en friskolekontext. LÄS MER

  3. 3. Simundervisning för muslimska flickor : En kvalitativ studie om hur lärare i ämnet idrott och hälsa arbetar med att inkludera muslimska flickor i simundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Milan Jovanovic; [2016]
    Nyckelord :idrott och hälsa; lärare; simundervisning;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Syftet med studien är att se hur lärare arbetar med att inkludera muslimska flickor som på grund av religiösa eller kulturella skäl inte kan, vill eller får delta i simundervisningen.    Frågeställningar  Vilka lösningar tillämpar lärare för att inkludera elever som har svårt att delta i simundervisningen?  Hur bedömer lärare elever som av religiösa skäl inte kan, vill eller får delta i simundervisningen?     Metod  Jag har valt en kvalitativ ansats med intervjuer som metod. LÄS MER

  4. 4. "Jag har blivit mobbad sen jag tog på slöjan" : En studie om att vara muslimsk ung kvinna i den svenska skolan

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Erika Lagerström; [2013]
    Nyckelord :islam; muslim; tjej; skola; slöja; mobbad; värdegrund; privatreligiositet; skamkultur;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats handlar om att jag vill jag ta reda på hur fyra muslimska tjejer i Sverige resonerar kring hur de har blivit bemötta i skolan som muslimer. Min övergripande frågeställning är: Hur har några muslimska tjejer upplevt sin skoltid i en svensk skola? För att besvara denna fråga har jag fokuserat på tre olika områden: att vara muslim i relation till olika skolämnen, att möta eventuella fördomar och att vara troende i skolan. LÄS MER

  5. 5. Är ett generellt förbud mot bärandet av ansiktstäckande klädesplagg förenligt med Europakonventionen?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Emma Bädicker; [2011]
    Nyckelord :Internationell rätt; Europakonventionen; Mänskliga rättigheter; Religionsfrihet; Religiös klädsel; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The introduction of a general ban on the use of face-covering clothing has raised the question of a ban implies limitations of the right to manifest a religion. In this regard, it is clear that the meaning and scope of the right to freedom of religion, stated in Article 9 of the European Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms (ECHR), plays an important role. LÄS MER