Sökning: "muslimska elever"

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden muslimska elever.

  1. 1. Islamofobi i den svenska skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Eljesa Bajram; Esra Celili; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I denna kunskapsöversikt har vi granskat forskning om hur islamofobin framställs i den svenska skolan samt undersökt vilka didaktiska verktyg det finns för att jobba med islamofobin i skolan. Vi har valt att avgränsa vårt arbete utifrån följande frågor: Hur framställs islamofobi i svenska skolan av lärare och elever? Och, vad säger forskning om olika metoder att jobba med islamofobin i skolan? I vilka aspekter kan vi se islamofobi på skolan? Och hur ska lärare som har en ledande roll i klassrummet bemöta islamofobi samt jobba med det? Syftet med arbetet är att få kunskap om hur vi som blivande lärare kan ta del av de didaktiska verktygen som finns. LÄS MER

  2. 2. En studie av lärares förhållningssätt till yttrandefrihet och dess gränser, med fokus på Muhammedkarikatyrerna och andra kontroversiella frågor

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Ulrika Naezer; [2021-10-25]
    Nyckelord :kontroversiella frågor; religionskunskap; samhällskunskap; religion; islam; Muhammedkarikatyrerna; Samuel Paty; Charlie Hebdo; yttrandefrihet; lagen om hets mot folkgrupp; hatbrottslagar;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i mordet på den franske läraren Samuel Paty hösten 2020 undersöker denna studie svenska lärares förhållningssätt – teoretiskt såväl som praktiskt/didaktiskt – till Muhammedkarikatyrerna, yttrandefrihet och andra, närliggande kontroversiella frågor. 1. LÄS MER

  3. 3. Den mångkulturella skolan : En kvalitativ studie om hur lärare i F-3 bemöter muslimska elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emelie Humbla; Josipa Opacak; [2021]
    Nyckelord :muslimska elever värdegrund lärare aktör vårdnadshavare religion stigmatisering;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att fördjupa våra kunskaper om hur lärare i F-3 bemötermuslimska elever för att inkludera alla då detta kan upplevas problematiskt. Föratt besvara våra forskningsfrågor har vi valt att arbeta med sex styckenkvalitativa intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Undervisning om islamofobi: Vad lärare kan göra för att öka empatin och förståelsen hos sina elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Alicia Lindberg; [2021]
    Nyckelord :empati; främlingsfientlighet; förståelse; gymnasiet; islamofobi; religion; religionskunskap; tolerans; undervisning;

    Sammanfattning : Detta arbete är en kunskapsöversikt över lärarens roll inom undervisning om islamofobi. Den syftar till att ge en välgrundad överblick angående olika faktorer som är viktiga för religionslärare inom gymnasieskolan att ta i beaktande när man undervisar elever om islamofobi. LÄS MER

  5. 5. Religiösa dilemman inom idrott och hälsa : En kvalitativ studie om lärares erfarenheter av religiösa dilemman inom idrottsundervisning

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Carolin Andersson; Pontus Randberg; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie är att undersöka vilka erfarenheter idrottslärare på högstadiet har av att det uppstår dilemman kopplat till elevers religion i samband med idrottsundervisning samt hur de arbetar med och hanterar sådana dilemman. Studiens frågeställningar: Vilka erfarenheter har lärare i ämnet idrott och hälsa av att elever begränsas från att delta i idrottsundervisningen på grund av deras religiösa tillhörighet? Vilka lösningar använder lärare sig av för att ge alla elever samma möjlighet att uppnå målen i ämnet? Metod I denna studie användes en kvalitativ ansats där kvalitativa intervjuer gjordes med fem idrottslärare som har erfarenhet av att undervisa på högstadiet. LÄS MER