Sökning: "mvg b-"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden mvg b-.

  1. 1. Berättande drag i argumenterande elevtexter

    Kandidat-uppsats, Institutionen för nordiska språk

    Författare :Johanna Fjellander; [2012]
    Nyckelord :texttyp; genre; elevtext; berättande text; argumenterande text.;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om gymnasieelevers anpassning till olika texttyper i skrift. Uppsatsens frågeställningar är: 1.) Vilka berättande drag återfinns i gymnasieelevers argumenterande texter? 2. LÄS MER

  2. 2. De nya ämnesplanerna i svenska och den nya betygsskalan : En jämförelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Carolina Olsson; [2011]
    Nyckelord :Kursplaner i Svenska A-c; Ämnesplanerna i Svenska 1-3; betygsskala IG-MVG; betygsskala F-A;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att se skillnaderna mellan de nya ämnesplanerna i Svenska jämför med de nuvarande kursplanerna. Det är även att se skillnaden mellan betygsskalorna IG-MVG och F-A. LÄS MER

  3. 3. MVG= kvalitet? : En textanalytisk undersökning av högbetygstexter från årskurs 9 och Svenska B

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Malin Pehrsson; [2011]
    Nyckelord :Textlingvistik; grundskola; gymnasieskola; textanalys; bedömning; textkvalitet;

    Sammanfattning : I denna undersökning studeras högbetygstexter som producerats av elever under det nationella provet i svenska för grundskolans årskurs 9. Ett syfte är att undersöka huruvida texterna som grupp uppvisar ”högbetygsdrag”; ett annat att i materialet studera skillnader mellan flickors och pojkars högbetygstexter. LÄS MER

  4. 4. Engelskundervisningens betydelse för elever med dyslexi

    Magister-uppsats, Institutionen för lingvistik

    Författare :Susanne af Sandeberg; [2010]
    Nyckelord :Dyslexi; läs- och skrivsvårigheter; engelskundervisning; antagningsregler; högskola;

    Sammanfattning : Studien belyser och diskuterar hur undervisning i engelska inom grundskola och gymnasium samt antagningsregler till högskola kan påverka möjligheten att utbilda sig i tekniska ämnen för personer med dyslexi. Studien belyser att det finns en hel del som tyder på att undervisningen i engelska i grundskola och gymnasium ofta inte är anpassad till de elever som har fonologiska svårigheter, och att detta kan få avgörande betydelse för deras framtid. LÄS MER

  5. 5. Hur många poäng måste jag ha för att få VG? : en samstämmighetsanalys av betygskriterier och skriftliga prov i organisk kemi, kemi b

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Pedagogiska institutionen

    Författare :Joakim Bodén; Anders Hofverberg; [2010]
    Nyckelord :samstämmighet; betyg; betygskriterier; styrdokument; kemi; blooms reviderade taxonomi;

    Sammanfattning : I skolan använder sig lärare av skriftliga prov som ett av underlagen vid betygssättning, men det finns dåliga och bra prov. Ett bra prov utvärderar det som avses. LÄS MER