Sökning: "mycket läxor"

Visar resultat 1 - 5 av 63 uppsatser innehållade orden mycket läxor.

  1. 1. Läxor i lärandet, är det likvärdigt? : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om och erfarenheter av läxor i matematik och svenska i årskurserna 4-6 då lärarnas uppdrag är att erbjuda en likvärdig utbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Olivia Otterberg; Hilda Markusson; [2023]
    Nyckelord :läxa; lärare; lärande; erfarenheter; likvärdig utbildning;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker verksamma lärares uppfattningar om och erfarenheter av läxor i årskurserna 4-6 i ämnena matematik och svenska. Då lärare själva väljer hur de ska arbeta med läxor kan detta bli problematiskt då utbildningen inte blir likvärdig. LÄS MER

  2. 2. Lärares upplevelser av undervisning av flerspråkiga elever inom svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Felicia M. Strinnholm; [2022]
    Nyckelord :flerspråkig undervisning; lärarintervjuer; svenska; transspråkande; år f–3;

    Sammanfattning : Det flerspråkiga klassrummet är i dagens samhälle ett faktum inom skolan och läraresförhållningssätt till denna flerspråkighet är avgörande för hur eleverna utvecklas inomspråkundervisningen. I denna kvalitativa intervjustudie undersöks lärares förhållningssätt tilltransspråkande i praktiken inom svenskämnet, samt vad lärarna ser som orsaker till sittförhållningssätt. LÄS MER

  3. 3. Läxor- stjälp eller hjälp? : En kvantitativ studie av elevens och vårdnadshavarens uppfattningar om läxor, vilken hjälp som finns att få och hur mycket tid som spenderas.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Karolina Rosenberg; [2022]
    Nyckelord :Läxor; Elevperspektiv; Vårdnadshavarens perspektiv; Mellanstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka elevens och vårdnadshavarens uppfattningar om läxor. Undersökningen som är av kvantitativ karaktär är gjord med hjälp av enkäter som har delats ut till elever i årskurs 5-6 och elevernas vårdnadshavare. I enkätundersökningen deltog 36 elever och 36 vårdnadshavare. LÄS MER

  4. 4. Karaktärer, känslor och konversationer är ingenting för mig : En kvalitativ studie om hur fyra lärare behandlar skönlitterära texter för elever inom autismspektrumstillstånd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sofia Sveningsson; [2021]
    Nyckelord :autism; reading strategies; fiction genre; storytelling; homework; primary school; autism; lässtrategier; skönlitteratur; karaktärer; läxor; grundskola;

    Sammanfattning : Elever som har funktionsvariationen autismspektrumstillstånd har kognitiva nedsättningar som kan försvåra förståelsen av ett textinnehåll i skönlitterär genre. Elever med funktionsvariationen kan vara duktiga på att avkoda text. LÄS MER

  5. 5. LA MOTIVATION DES APPRENANTS SUÉDOIS POUR L’APPRENTISSAGE D’UNE TROISIÈME LANGUE Une étude des conceptions du français des élèves suédois de la 5ème année

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Irene Andersson; [2020-12-17]
    Nyckelord :Franska; L3; motivation; conceptions; langue étrangère;

    Sammanfattning : Cette étude a pour but d’examiner la motivation des élèves suédois en 5ème année pour l’apprentissage d’une troisième langue, surtout pour le français. Les avis et les conceptions des élèves en 5ème année, c’est-à-dire avant le début des études, n’ont pas, à notre connaissance, été examinés auparavant. LÄS MER