Sökning: "myndighetskommunikation universitet"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden myndighetskommunikation universitet.

  1. 1. Den nya platsbanken - Instagram? : En kvalitativ innehållsanalys av Polisen i Värmland & Räddningstjänsten i Karlstads regions användning av Instagram i Employer Branding syfte

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Emma Hastö; Lina Ström; [2023]
    Nyckelord :Employer branding; Authorities; Social media; Generation Y Z Instagram; Employer branding; Myndigheter; Sociala medier; Generation Y Z Instagram;

    Sammanfattning : En kvalitativ fallstudie genomfördes genom en innehållsanalys av två myndigheter i Värmland. Syftet var att undersöka hur två svenska myndigheter på regional nivå använder sig av Instagram med avsikt att stärka deras arbetsgivarvarumärke för att kunna locka ny arbetskraft. LÄS MER

  2. 2. ”Rätt man på rätt plats” : - En multimodal kritisk diskursanalys av Försvarsmaktens reklamfilmer mellan åren 2011 och 2021

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ida Henrietta Pegers; Vilma Wittebern; [2023]
    Nyckelord :Multimodal kritisk diskursanalys; ideationell metafunktion; Försvarsmakten; genus; svenska språket; reklamfilm; myndighetskommunikation;

    Sammanfattning : In 2011, the Swedish government made the decision to abolish the compulsory military service for Swedish citizens. As a result of this decision, it was now up to the armed forces to attract new recruits themselves so that Sweden, even during peacetime, would have a functioning defense that could act in potential emergency scenarios both abroad and domestically. LÄS MER

  3. 3. KOMMUNIKATION, PANDEMI OCH FÖRTROENDE En studie av äldres myndighetsförtroende under covid-19

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jonatan Samsonowitz; [2022-04-14]
    Nyckelord :Myndighetsförtroende; Äldre; Myndighetskommunikation; Covid-19; Paneldata;

    Sammanfattning : En grundläggande förutsättning för den svenska coronastrategin har varit medborgarnas höga institutionella förtroende. Högt förtroende har inneburit att svenska medborgare sluppit tvingande åtgärder, och att myndigheterna har kunnat förlita sig på vår samarbetsvilja. LÄS MER

  4. 4. Sociala snutar : En kvalitativ intervjustudie om hur polisens kommunikation uppfattas på sociala medier utifrån trovärdighet, förtroende och image.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Linnea Engelbrektsson; Hugo Hallberg; Evelina Norén; [2021]
    Nyckelord :Förtroende; Trovärdighet; Myndigheter; Myndighetskommunikation; Polis; Polismyndigheten; Polisinfluencers; Sociala medier;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur polisens förtroende, trovärdighet och legitimitet upplevs hos unga vuxna utifrån de inlägg som polisens officiella konton samt poliser i tjänst postat på sociala medier. Med hjälp av semistrukturerade intervjuer inhämtades det empiriska material som sedan analyserades med hjälp av tidigare forskning. LÄS MER

  5. 5. Att nå ut, nå fram och få gehör. En studie av diskursiv förändring i MSBs kommunikation på Twitter under covid-19 pandemin.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Rebecka Forsberg; Ellen Ingvaldsson; [2021]
    Nyckelord :myndighetskommunikation; kriskommunikation; diskursanalys; Myndigheten för samhällsskydd och beredskap MSB ; covid-19; institutional communication; crisis communication; discourse analysis; The Swedish Civil Contingencies Agency MSB ; Social Sciences;

    Sammanfattning : Information, rekommendationer och råd från statliga myndigheter har en stor inverkan på det svenska samhället. Den svenska strategin under covid-19 pandemin har varit omdiskuterad i termer av såväl övergripande krishanteringsstrategi som hur myndigheter kommunicerat allmänna råd och restriktioner till svenska medborgare. LÄS MER