Sökning: "myt analys"

Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser innehållade orden myt analys.

  1. 1. En modern porträttering av en levande myt : En tematisk analys av The New York Times från 2017 till 2023 kring UFO-fenomenet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Anton Aldén; Magnus Bruhn; [2024]
    Nyckelord :UFO; UAP; Flying Saucers; Myth; Journalism;

    Sammanfattning : Over the last years the UFO-phenomenon has created considerable attraction in US-media. The reasons are twofold: 1) Since the fall of 2017 there has been an increased official acknowledgement of the phenomena 2) Several spectacular revelations have been publicized, both triggering a lager media coverage. LÄS MER

  2. 2. En balansgång mellan dramaturgi och demokrati : Uppfyller Uppdrag granskning och Kalla fakta deras tillskrivna demokratiska syfte?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Nora Svensson Tjäder; Louise Lindeberg; [2023]
    Nyckelord :Investigative journalism; democracy; ideology; ownership; Uppdrag granskning; Kalla fakta.; Granskande Journalistik; demokrati; ideologi; ägande; Uppdrag granskning; Kalla fakta;

    Sammanfattning : Vi har i denna studie analyserat hur Uppdrag granskning och Kalla fakta strukturerar och förmedlar granskande journalistik. Syftet är att med hjälp av en genreanalys öka förståelsen för hur programmen förhåller sig till sitt demokratiska uppdrag som ingår i genrens ideal, och därmed hur de uppfyller den demokratiska roll de fått samt tillskrivit sig själva. LÄS MER

  3. 3. “Varenda dag, varenda timme, varje ögonblick" : Lydnad, motstånd och myt i den svenska coronapandemin som diskursiv konstruktion

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Avdelningen för retorik

    Författare :Sofia Nylander; [2022]
    Nyckelord :rhetoric; Foucault; myth; freedom; power; discipline; discourse; COVID-19; Sweden; retorik; Foucault; myt; frihet; makt; disciplin; diskurs; coronapandemin; Covid-19; Sverige; Dagens Nyheter; Aftonbladet; pressträffar; Stefan Löfven; Magdalena Andersson;

    Sammanfattning : I en retorisk analys av den svenska, diskursiva konstruktionen av coronapandemin, så som den tog form i politisk kommunikation och samhällsopinion, argumenterar jag för att diskursens möjlighet att uppfattas som rationell och saklig i själva verket var högst beroende av en rad mytiska idéer. Dessa idéer kretsade kring en historisk, västerländsk framåtrörelse, en uråldrig kamp mellan ljus och mörker, det dunkla som något hotfullt, synden och botgöringen som vid domen skulle leda folket till frälsning eller lidande, samt det svenska samhällets äkta kärna. LÄS MER

  4. 4. Detta är Istanbul, precis här!

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Eryilmaz Pelin; [2022]
    Nyckelord :myt; turkiskhet; stereotyp; typifiera;

    Sammanfattning : Problemområdet behandlar myt om turkiskhet i reklamfilmen Burasi Istanbul, tam burasi(2022) och analyseras ur ett kulturellt perspektiv. Denna reklamfilm analyseras med hänsyn till ljudaspekten och följande frågeställning besvaras: Hur uttrycks myt om turkiskhet i reklamfilmen This is Istanbul, right here med fokus på ljudaspekten? Metoden består av kvalitativ analys och litteraturstudier. LÄS MER

  5. 5. Reklam och Tradition - Allt var inte bättre förr : En semiotisk analys av Hansas julreklam över tre decennier

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Åse Dannbring; Hilma Bengtsdotter; [2022]
    Nyckelord :advertising; Christmas advertising; commercial; commercialization; diversity; gender; identity; representation; stereotype; semiotics; tradition; genus; identitet; julreklam; kommersialisering; mångfald; reklam; representation; stereotyp; semiotik; tradition;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka Hansas (ett varuhus i södra Sverige) julreklam över de senaste 30 åren, genom en kvalitativ semiotisk analys. Detta gör vi för att ge inblick i hur representation, stereotyper och identitet kommer till uttryck i Hansas reklam i skenet av förändrade och beständiga samhällsvärderingar. LÄS MER