Avancerad sökning

Hittade 4 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Hälsofrämjande insatser på arbetsplatser – En litteraturstudie om hälsofrämjande arbetsplatsinterventioner med ett organisationsteoretiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för medicin

    Författare :Emma Vånder; Frida Stenberg; [2018-06-26]
    Nyckelord :Arbetsmiljö; hälsofrämjande; promotion; intervention; organisationsteori; mytperspektiv; Work environment; health promotion; intervention; organizational theory; mythical perspective;

    Sammanfattning : Bakgrund: Ett arbete är en stor del av många människors liv och kan påverka deras hälsa vilket gör arbetsplatser till en viktig arena för folkhälsoarbete. Forskning visar på vikten av att främja hälsan på arbetsplatser tillsammans med det förebyggande arbetet av ohälsa. Trots kunskap inom ämnet ökar antalet sjukskrivningar. LÄS MER

  2. 2. Perspektiv på organisationsförändringar - En studie om förändringar av kommundelsnämnder och stadsdelsnämnder i Borås och Göteborg

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Henrik Yrlid; [2016-06-15]
    Nyckelord :Organisationsförändringar; Kommundelsnämnder; Politiker; Institutionell teori;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen studeras organisationsförändringar i två kommuner, Borås och Göteborg, som har haft kommundelsnämnder och stadsdelsnämnder. Kommundelsnämnder är en organisationsform som uppstod på 1980-talet i Sverige och hade bland annat som syfte att ta hand om ”mjuka” välfärdstjänster och förstärka den lokala demokratin i kommunerna. LÄS MER

  3. 3. Svenska humorinstrument i marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Andreas Lind; [2015]
    Nyckelord :Humor; Myter; kulturella föreställningar; Tecken; Marknadskommunikation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Svenska humorinstrument i marknadsföring – en analys ur ett semiotisk-och mytperspektiv. Seminariedatum: 2015-06-04 Ämne/kurs: FEKH29 Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 HP Författare: Andreas Lind Handledare: Jon Bertilsson Fem nyckelord: Humor, Myter, kulturella föreställningar, Tecken, Marknadskommunikation Syfte: Syftet med studien kommer att vara att utveckla förståelse för etablerade samhällskulturella föreställningar som gör sig uttryckt i myter, och hur de framställs i marknadsföringskommunikation för att generera ett humoristiskt element. LÄS MER

  4. 4. Motstånd och Mullvadar En studie om skolstyrning och implementering av de nationella genusmålen (Lpo94) i två skolor i Malmö stad

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Johan Sundell; Pa Famara M Faal; [2008]
    Nyckelord : Butler Judith ; diskursanalys; genus; ideologi; implementering; interpellation; jämställdhet; målstyrning; skola; Social sciences; Samhällsvetenskaper; Political and administrative sciences; Statsvetenskap; förvaltningskunskap; Law and Political Science; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att analysera i vilken utsträckning och på vilket sätt som de nationella genusmålen i den verksamma läroplanen Lpo94 har implementerats i två enskilda skolor i Malmö stad. I och med detta har vi genomfört intervjuer med en utvecklingssekreterare på Barn- och Ungdomsavdelningen och två biträdande rektorer i två valda skolorna. LÄS MER