Sökning: "när sker lärandet"

Visar resultat 1 - 5 av 176 uppsatser innehållade orden när sker lärandet.

  1. 1. Förskollärares möjligheter att skapa tillfällen för lärande i den fria leken inomhus

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Josefine Wintell; Somayyeh Arzani; [2024-02-29]
    Nyckelord :Fri lek; lärande; förskollärare; intersubjektivitet; stöttning; lekresponsiv undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur det kan se ut när förskollärare möter barn i den fria leken med fokus på lärandet. Med detta syfte som utgångspunkt så används tre olika frågeställningar; 1. På vilka sätt sker förskollärares deltagande i den fria leken? 2. LÄS MER

  2. 2. Utomhuspedagogik i fritidshem.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Julia Karlsson; Anna Isaksson; [2024-02-21]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; undervisning utomhus; lärmiljö; lärande; fritidshem; möjligheter och hinder.;

    Sammanfattning : Då det råder brist på forskning om utomhuspedagogik inom fritidshem, är syftet med studien att undersöka hur lärare beskriver utomhuspedagogik som pedagogisk aktivitet inom fritidshem. För att få svar på syftet utgick vi från följande tre frågeställningar: Hur beskrivs och definieras utomhuspedagogik av lärare i fritidshem? Hur beskrivs arbetet med elevernas lärande vid utomhuspedagogiska aktiviteter? Vilka möjligheter och hinder talar lärare i fritidshem om vid utomhusaktiviteter? Studien har utgått från en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer där sex stycken utbildade lärare i fritidshem har deltagit. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares syn på hur leken kan stimulera barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Kajsa Örnell; Johanna Holmberg; [2024]
    Nyckelord :Lek; förskollärare; barn; språkutveckling och språk;

    Sammanfattning : I förskolan är lek och språk en stor del av barnens vardag. Forskningen anser att lek är det främsta verktyget barnen kan använda sig av för att utveckla sitt språk. I leken får barnen chans att använda sin kommunikation och på så sätt träna sin språkutveckling. LÄS MER

  4. 4. En undersökning av den språkutvecklande lärmiljöni grundskolans årskurs 2 ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Johansson; [2023]
    Nyckelord :Avkodning; lärmiljö; läsförståelse; tidiga insatser; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Johansson, Malin (2023). En undersökning av den språkutvecklande lärmiljön i grundskolans årskurs 2 ur ett specialpedagogiskt perspektiv Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 5. Svårt att hålla sig motiverad när man sitter vid köksbordet : En kvalitativ intervjustudie kring medarbetares upplevelser gällande deras sociala identitetsskapande på distans

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ella Jansson; Isabelle Carlsson; [2023]
    Nyckelord :Social identity; remote work; consequences remote work; social identity theory; Social identitet; distansarbete; effekter av distansarbete; social identitetsteori;

    Sammanfattning : Distansarbete är något som blivit allt mer förekommande på många företag. Covid-19 har varit en stor bidragande faktor till att nya lösningar varit nödvändiga i och med att medarbetare inte längre fick vistas fysiskt på sin arbetsplats. Tidigare studier har visat att distansarbete kommer med en rad svårigheter. LÄS MER