Sökning: "närbyråkrat"
Visar resultat 11 - 15 av 43 uppsatser innehållade ordet närbyråkrat.
11. Handläggares handlingsutrymme inom LSS
L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Arbetet grundades i vårt initiala intresse av att undersöka någonting relaterat till LSS, detta ledde oss till att undersöka problematik relaterat till handläggares handlingsutrymme inom ramen för LSS. Detta valde vi att undersöka genom att applicera Lipskys teori, Webers teori och principal agent teorin på det handlingsutrymme som en handläggare har inom arbete med LSS. LÄS MER
12. Från Rosenbad till Afghanistan : Soldaten och implementeringen av den svenska målsättningen i Afghanistan
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : In all times soldiers have fought wars with orders from the political ruling power. Therefore the soldier becomes the utmost instrument for implementing the political objective in conflicts. In modern conflicts, the soldier is a frontline bureaucrat. LÄS MER
13. Med kall hjärna och varmt hjärta. En studie om arbetsförmedlares uppfattningar om sitt arbete med snabbspår
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/FörvaltningshögskolanSammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur arbetsförmedlare uppfattar sitt arbete och arbetsmöjligheterna i verksamheten som rör snabbspår. Teori: Studiens teoretiska referensram utgörs av Lipsky och Lundquists två teorier om att närbyråkrater har en betydande roll vid implementeringen av politik och belyser aspekter som påverkar närbyråkraters möjligheter att utföra en policy. LÄS MER
14. ”Ni kommer ofta hamna i konflikt medstyrdokumenten, det kan jag säga, för de är intejättebra.” : – En implementeringsstudie i hur samhällskunskapslärare implementerar kunskapskravet om de mänskliga rättigheterna i samhällskunskap 1a1 och 1b.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Denna undersökningen ämnar besvara hur gymnasielärare i samhällskunskap implementerar kunskapskravet om de mänskliga rättigheterna, som alla elever ska ha kunskap om efter avslutade kurser i samhällskunskap. Undersökningen grundar sig i kvalitativa intervjuer, där fem lärare besvarar frågor kring i vilken utsträckning de implementerar kunskapskravet och vilken relation de har till olika perspektiv på mänskliga rättigheter. LÄS MER
15. ”Alltså tid finns ju aldrig i samhällskunskapskurserna” : En intervjustudie kring hur samhällskunskapslärare implementerar ekonomiundervisningen i samhällskunskap 1a1 och 1b.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : This qualitative interview study is examining how five teachers of social studies implement formal instruction in economics for the Swedish school courses of social studies 1a1 and 1b. The results of the study account for the process of implementation based on interview questions which have their basis in three different stages of planning: preactive, interactive and postactive. LÄS MER