Sökning: "näringskedja"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet näringskedja.
1. ”Det här är första gången jag lär mig något från bara en lektion” : En kvalitativ studie om uteaktivitetens betydelse för elevers meningsskapande kring begreppen näringskedja, näringsväv och näringspyramid
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktikSammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att belysa uteaktivitetens betydelse för elevers meningsskapande kring begreppen näringskedja, näringsväv och näringspyramid i ett utomhuspedagogiskt sammanhang på mellanstadiet. Detta gjordes genom att utföra kvalitativa intervjuer i fokusgrupper med elever från två olika klasser. LÄS MER
2. Recharge
Kandidat-uppsats, KTH/ArkitekturSammanfattning : Recharge är en laddstation för elbilar med lokalproducerad el och en mötesplats för lokala och regionala aktörer att samlas, nätverka och utöva sina småskaliga verksamheter på. Projektet grundar sig i en undersökning av motorvägens roll på landsbygden. LÄS MER
3. Kan en styrd diskussion förbättra inlärning av begrepp i biologi på högstadiet?
Master-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Sammanfattning Studien har en kvasiexperimentell design och syftet är att bidra med kunskap och analysera om en styrd diskussion i förhållande till en ej styrd diskussion medför djupare kunskap på prov angående begrepp i biologi. Undersökningen genomfördes på fyra typer av lektioner med totalt sex elevgrupper varav fyra av grupperna i årskurs nio och två av grupperna i årskurs sju. LÄS MER
4. Gymnasieelevers kunskap om trofiska interaktioner
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med denna studie var att ta reda på hur elever på naturvetarprogrammet formulerar sin förståelse av trofiska interaktioner efter att ha avslutat ekologimomentet i gymnasiets kurs Biologi 1. Jag genomförde kvalitativa intervjuer med tolv elever på en gymnasieskola i Kalmar län. LÄS MER
5. "Katter äter ju inte blåbär!" : Barns lärande om näringskedjor i en learning study
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med studien är att generera kunskap omhur en naturvetenskaplig undervisningsaktivitet med estetiska lärprocesser kan utvecklas genom en learning study i förskolan. Genom att använda en learning study granskades sambandet mellan undervisning och barns naturvetenskapliga lärande. LÄS MER