Sökning: "näringskedja"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet näringskedja.

  1. 1. ”Det här är första gången jag lär mig något från bara en lektion” : En kvalitativ studie om uteaktivitetens betydelse för elevers meningsskapande kring begreppen näringskedja, näringsväv och näringspyramid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Faten Marzoog; [2022]
    Nyckelord :Uteaktiviteter; utomhuspedagogik; näringskedja; näringsväv; näringspyramid; empirisk studie; mellanstadiet; biologiämnet;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att belysa uteaktivitetens betydelse för elevers meningsskapande kring begreppen näringskedja, näringsväv och näringspyramid i ett utomhuspedagogiskt sammanhang på mellanstadiet. Detta gjordes genom att utföra kvalitativa intervjuer i fokusgrupper med elever från två olika klasser. LÄS MER

  2. 2. Recharge

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Fredrik Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Solar power; future; charging station; sustainability; countryside; motorway; Järna; food production; electricity;

    Sammanfattning : Recharge är en laddstation för elbilar med lokalproducerad el och en mötesplats för lokala och regionala aktörer att samlas, nätverka och utöva sina småskaliga verksamheter på. Projektet grundar sig i en undersökning av motorvägens roll på landsbygden. LÄS MER

  3. 3. Kan en styrd diskussion förbättra inlärning av begrepp i biologi på högstadiet?

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Lotta Frendin; [2020]
    Nyckelord :Styrd diskussion; ej styrd diskussion; lärande i diskussion; SOLO-taxonomin; bedömningsmatris i biologi Lgr 11; kognitiv belastningsteori.  ;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studien har en kvasiexperimentell design och syftet är att bidra med kunskap och analysera om en styrd diskussion i förhållande till en ej styrd diskussion medför djupare kunskap på prov angående begrepp i biologi. Undersökningen genomfördes på fyra typer av lektioner med totalt sex elevgrupper varav fyra av grupperna i årskurs nio och två av grupperna i årskurs sju. LÄS MER

  4. 4. Gymnasieelevers kunskap om trofiska interaktioner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Jonas Victorsson; [2020]
    Nyckelord :Biologi; undervisning; trofiska interaktioner; näringspyramider; ekologiska termer; artkunskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att ta reda på hur elever på naturvetarprogrammet formulerar sin förståelse av trofiska interaktioner efter att ha avslutat ekologimomentet i gymnasiets kurs Biologi 1. Jag genomförde kvalitativa intervjuer med tolv elever på en gymnasieskola i Kalmar län. LÄS MER

  5. 5. "Katter äter ju inte blåbär!" : Barns lärande om näringskedjor i en learning study

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Sara Mickelsson Penttäjä; Johanna Söderholm; [2019]
    Nyckelord :estetiska lärprocesser; learning study; naturvetenskap i förskolan; undervisning; variationsteori;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att generera kunskap omhur en naturvetenskaplig undervisningsaktivitet med estetiska lärprocesser kan utvecklas genom en learning study i förskolan. Genom att använda en learning study granskades sambandet mellan undervisning och barns naturvetenskapliga lärande. LÄS MER