Sökning: "närliggande syften"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden närliggande syften.

  1. 1. "Det är lika mycket, för vi har inte tagit bort eller lagt tillnågot!" : Exemplifiering av hur organiserande syften kan användas som stöd för att skapa meningsfull kemiundervisning om materians bevarande i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Ida Lans; Emma Paulsson; [2023]
    Nyckelord :didactic modelling; organizing purpose; primary school; chemistry; mass preservation; didaktisk modellering; organiserande syfte; lågstadiet; kemi; materians bevarande;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to exemplify how the didactic model organizing purposes can be used in planning, implementation, and evaluation in order to create a meaningful teaching for students in primary school about the principle of conservation of matter. The study is a didactic design where we made an exemplification inspired by action research as a research approach. LÄS MER

  2. 2. Organiserande syften i förskolans praktik : En studie om den didaktiska modellen organiserande syften och hur den kan användas för att planera och analysera lärtillfällen för treåringar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Linn Lanz; Alexandra Aronsson; [2023]
    Nyckelord :action research; didactic model; natural sciences; organizing purposes; preschool; Aktionsforskning; didaktisk modell; förskola; naturvetenskap; organiserande syften;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to exemplify how the didactic model organizing purposes can be a support for didactic analysis and design of chemistry teaching in preschool, to bridge the gap between the children's experiences and scientific concepts. This is exemplified through a teaching design where the phenomenon of melting is in focus. LÄS MER

  3. 3. Undervisning om det naturvetenskapliga arbetssättet i lågstadiet : En exemplifiering av hur organiserande syften kan ge stöd för didaktisk design och analys av undervisning med rättvisa test som innehåll

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Petra Anjou Pedersen; Amina Fyrkemo; [2023]
    Nyckelord :Didactic exemplification; didactic modelling; scientific work method; organized purposes; inquiry-based science;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to exemplify how the didactic model organized purposes can be used as support for professional experimentation to develop teaching with the working methods of natural science as a content in the primary school. We have done a didactic modeling with the exemplification phase as a research approach. LÄS MER

  4. 4. House of Movement

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Johanna Schärer; [2022]
    Nyckelord :Alberga; Idrottshall; Folkhögskola;

    Sammanfattning : The project focuses on a new production of a Community College with a Physical Education program in a forest area north of Alberga. It will be a facility with multiple gyms which are used during daytime by students and during night by the citizens of Alberga and the close by neighborhoods for organized sports. LÄS MER

  5. 5. Organiserande syften som stöd för kemiundervisning i förskolan : En kvalitativ studie om att designa och analysera undervisning om vattnets faser med utgångpunkt i faktaböcker.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Lena Hinders; Therese Hedlund; [2022]
    Nyckelord :Action research; chemistry; Didactic models; organizing purposes; pre-school.; Aktionsforskning; Didaktiska modeller; förskola; kemi; organiserande syften.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka kunskapen om hur Organiserande syften kan användas som stöd för didaktisk analys och design av kemiundervisning i förskolan som tar utgångspunkt i faktaböcker. Som forskningsansats har vi använt oss av aktionsforskning och inom ramen för detta gjordes en didaktisk modellering där vi exemplifierat hur den didaktiska modellen Organiserande syften kan användas som stöd i planering, genomförande samt utvärdering av undervisning i förskolan. LÄS MER