Sökning: "närmaste utvecklingszonen"

Visar resultat 11 - 15 av 87 uppsatser innehållade orden närmaste utvecklingszonen.

  1. 11. Särskild begåvning i ämnet samhällskunskap : En kvalitativ studie om samhällskunskapslärares uppfattningar om särskilt begåvade elever i ämnet samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Albin Fahgén; [2022]
    Nyckelord :civics; teachers; perceptions; gifted pupils; giftedness; samhällskunskap; lärare; uppfattningar; särskild begåvning; särbegåvning;

    Sammanfattning : I takt med att intresset för hög prestation ökat såväl nationellt som internationellt har även intresset för olika elevgruppers och elevtypers olika behov och förutsättningar ökat. En elevtyp som emellertid lyfts fram som outforskad, inte minst i en nationell kontext, är de elever som är särskilt begåvade eller särbegåvade. LÄS MER

  2. 12. Samspelets betydelse i förskolan : En studie om barns språkutveckling utifrån de sociala samspelen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sofie Stävås; Louise Rosenquist; [2022]
    Nyckelord :Socialt samspel; miljö; pedagoger; lekstrategi; emotionellstrategi; kommunikativstrategi; leken; språkutveckling; ackommodation; assimilation; närmaste utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Läroplanen för förskolan har under de senaste årtionden sett olika ut, från början ingick en snabb inblick av förskolan i grundskolans läroplan men vid slutet av 1990-talet fick förskolan sin egen läroplan. Enligt tidigare forskning förekommer en social språkmiljö i förskolan och för att främja språkmiljön finns det olika strategier förskollärare kan använda. LÄS MER

  3. 13. Lek och lärande : Konkurrerar eller stimulerar de varandra?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Svennebäck; Therese Lindqvist; [2022]
    Nyckelord :Lek; lärande; utveckling; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att öka kunskapen om hur förskollärare anser att barns lek och lärande påverkar varandra i förskolan ur ett sociokulturellt perspektiv med fokus på mediering, kulturella redskap, mer kompetenta personer samt den närmaste utvecklingszonen. Frågor som arbetet ämnar besvara är hur sker barns lärande i lek enligt förskollärare? Samt om och i så fall vilka indikationer kan förskollärare identifiera som tyder på att barns lärande stimulerar lek? Studien är en kvalitativ undersökning med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 14. "Det är superviktigt att det blir fel svar" : Hur matematiklärare i högstadiet använder, motiverar och hanterar svårigheter i metoden Enskilt-Par-Alla

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Madeleine Gusdal; [2022]
    Nyckelord :EPA; Enskilt-Par-Alla; kooperativt lärande; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att skapa en djupare förståelse för hur och varför matematiklärare i högstadiet använder EPA. Tre lärare på högstadiet som frekvent använde EPA eller någon variant intervjuades. Dessa intervjuer genomsöktes efter teman och strukturerades med hjälp av tematisk analys. LÄS MER

  5. 15. En kvalitativ studie av två lärares arbete med läsförståelse i två olika skolor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Mimmi Hellborg; [2022]
    Nyckelord :förkunskaper; läsförståelse; läsförståelsestrategier; lässtrategier; textsamtal; undervisning;

    Sammanfattning : Under min verksamhetsförlagda utbildning samt mitt arbete i klassrummet har jag uppmärksammat att undervisning i läsförståelse skiljer sig åt. Därav har jag funderat över vad som påverkar de olika undervisningssätten. LÄS MER