Sökning: "närområdesstudier"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet närområdesstudier.

  1. 1. Samverkan mellan skola och museum i Vilhelmina kommun : Lärares syn på museet som lärandemiljö - om historieundervisning och historiemedvetande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Vanja Marthin; [2022]
    Nyckelord :Lokalhistoria; lokalhistorieundervisning; museer; historiedidaktik; historiemedvetande; hembygdsundervisning; närområdesstudier;

    Sammanfattning : Dagens läroplan, LGR11, lyfter inga tydliga centrala mål med att eleverna skall arbeta med lokalhistoria. Däremot kan lokalhistorisk undervisning bidra till att eleven både utvecklar ett historiemedvetande och utvecklar en historisk empati samtidigt som eleven tar del av det historiekulturella och historiebruk. LÄS MER

  2. 2. Närområdesstudier och utomhuspedagogik i samhällskunskapsundervisningen : På vilka sätt kan lokalsamhället användas för årskurs fyra till sex?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Fredrik Olsson; [2021]
    Nyckelord :Outdoor education; neighborhood studies; civics teaching; teachers´ experiences; location affiliation; nature and forest school; city studies and study visits; Utomhuspedagogik; närområdesstudier; samhällskunskapsundervisning; lärares erfarenheter; platstillhörighet; natur- och skogsskola; stadsstudier och studiebesök;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka vilken betydelse närområdesstudier ochutomhuspedagogisk undervisning knuten till lokalsamhället har för lärare i samhällskunskap,att skapa variation i undervisningen och om samt hur lärare använder närområdet i sinundervisning i årskurs 4–6. Det finns tidigare forskning kring främst natur- och äventyrsinriktadutomhuspedagogik som fokuserar på yngre elever, men mindre kring närområdesstudier,studiebesök och besök från samhället, för ämnet samhällskunskap. LÄS MER

  3. 3. Gräv där du står : En kvalitativ intervjustudie om lärares syn på lokalhistoria

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Mikael Jonasson; [2021]
    Nyckelord :Lokalhistoria; närområdesstudier; hembygdsundervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att ta del av hur historielärare i årskurserna 1 till 6arbetar med lokalhistoria, samt om de upplever att elevernas motivation skiljer sigåt när undervisningen handlar om dess hembygd. Metoden jag använde för attsamla min empiri var kvalitativa intervjuer som jag genomförde med sex styckenlärare. LÄS MER

  4. 4. Lärares uppfattningar om elevers erfarenheter i dagens religionsundervisning : En studie om lärares uppfattningar om valet av innehåll och deras uppfattningar om elevers erfarenheter i religionsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Alexandra Skjevik; [2019]
    Nyckelord :Närområdesstudier; religionsundervisning; mångkulturalitet och inkludering.;

    Sammanfattning : I de samhällsorienterade ämnena i skolan arbetar elever med människors levnadsvillkor, alla människors lika värde och vikten av mångkulturalitet. Oavsett var i Sverige ska alla lärare arbeta mot samma mål i läroplanen. LÄS MER

  5. 5. Lärarna och närområden i undervisningen : En undersökning om hur lärare för årskurserna 4-5 använder sig av närområdesstudier.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Kristin Fredriksson; [2018]
    Nyckelord :Local-based education; Sense of place; Geography education; närområdesstudier; Utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur lärare i årskurserna 4‑5 använder sig av närområdet i sin geografiundervisning, med fokus på varför geografilärare använder sig av detta samt hur de via närområdet ger eleverna en känsla av plats och identitet. Metoden som valdes var att göra intervjuer med lärare via semistrukturerade frågor och sedan analysera lärarnas svar gentemot litteraturförfattarnas syn angående närområdesstudier i geografiundervisningen. LÄS MER