Sökning: "nätspel"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet nätspel.

  1. 1. När eleverna själva får välja! : En kvantitativ undersökning av måluppfyllelse och betyg vid ett inriktningsval i idrott och hälsa

    Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Mathilda Appelgren; [2023]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; gymnasiet; motivation; SDT; autonomi; betyg;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien var att undersöka hur en 2-årig intervention med ett inriktningsval i idrott och hälsa på gymnasiet samverkar med elevernas måluppfyllelse och betyg. Frågeställningarna var: Vilka eventuella skillnader i måluppfyllelse och betyg kan ses hos eleverna i interventionen jämfört med skolans övriga elever som läser samma kurs? Ytterligare frågeställningar var om detta såg olika ut för elever på yrkesförberedande program respektive högskoleförberedande program samt för flickor respektive pojkar. LÄS MER

  2. 2. "När jag själv får välja!" : En kvalitativ studie om elevers och lärares upplevelser av motivation när eleven får göra ett inriktningsval i ämnet idrott och hälsa på gymnasiet

    Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Hanna Mulder; [2022]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; motivation; självbestämmandeteorin; idrottspsykologi; SDT; idrottsvetenskap; motivationskvalité; idrottsundervisning; gymnasieskolan; intervention; fria val; intressebaserade val; psykologiska behov;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien var att undersöka om och hur en tvåårig intervention med ett inriktningsval i kursen idrott och hälsa 1 på gymnasiet upplevdes som en behovsstödjande miljö för eleverna. Fyra frågeställningar var centrala för studien: a) Hur beskrev eleverna sina möjligheter att tillfredsställa de grundläggande psykologiska behoven autonomi, kompetens och tillhörighet genom ett inriktningsval? b) Hur beskrev eleverna sin motivationskvalité när de fått genomföra kursen idrott och hälsa 1 genom ett inriktningsval? c) Hur upplevde elevernas lärare interventionens möjligheter att tillfredsställa de psykologiska behoven hos eleverna? d) Hur arbetade elevernas lärare med behovsstödjande ledarskap i sin undervisning i interventionsgrupperna? Metod: Metoden var kvalitativa semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Vad kan man när man kan spela badminton? : En kvalitativ studie av elitspelares uppfattning av sina egna förmågor

    Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Björn Särnbrink; [2019]
    Nyckelord :Net- and wall games; pedagogy; Badminton; Pedagogik; Didaktik; Nätspel;

    Sammanfattning : Abstract Aim. The aim of the study was to identify what abilities that elite players in badminton develop through playing. The purpose of doing this, was to get an insight into the most skillful player’s specific abilities. To investigate what you ”can do when you can do” is of great importance for teaching sports. LÄS MER

  4. 4. Spelfördelaren på mittfältet : Om lärares strategier för att skapa dialog och fördela ordet  i klassrummet

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Marcus Olofsson; [2018]
    Nyckelord :Interaktion; praktikgemenskap; deltagande; identitet; situerat lärande; hjälpmedel; lärande;

    Sammanfattning : Studien är utförd på en stor mellanstadieskola i mellersta delarna av Sverige. Skolan arbetar med ett projekt där handuppräckningen tagits bort från undervisningen och ersatts med andra metoder/strategier och jag har valt att designa studien utifrån det projektet. LÄS MER

  5. 5. Grundskolelärares användning av bollspel i undervisningen i ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anton Söderpalm; [2014]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; Didaktik; Bollspel; Grundskolan; Lärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka grundskolelärares användning av bollspel i undervisningen i ämnet idrott och hälsa. Den totala avsaknaden av bollspel i läroplanen aktualiserade att ett didaktiskt perspektiv användes för att utreda följande frågeställningar: Vad innehåller undervisningen, enligt lärarna, när bollspel används? Hur bedrivs undervisningen, enligt lärarna med hjälp av bollspel? Varför används bollspel i undervisningen, enligt lärarna? Vilka skillnader finns det mellan lärare som undervisar på lågstadiet, mellanstadiet och högstadiet avseende deras didaktiska val kring bollspel i undervisningen? För att kunna behandla frågeställningarna så hämtades empiri från totalt 35 grundskolelärare i årskurs 1-9 in via en enkät. LÄS MER