Sökning: "nätverkskommunikation"
Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade ordet nätverkskommunikation.
1. Säkerhetsgranskning av DMZ-kraven för CGI:s Digital Portal
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknikSammanfattning : Internet är idag en enorm samling av information och möjligheter, där webbservrar bland annat finns placerade för att tillgängliggöra olika webbtjänster. Inom detta arbete har vi i samband med det internationella IT-företaget CGI utfört en analys på säkerhetsaspekter kring webbtjänsten Digital Portal (en självbetjäningsportal) som CGI byggde för att erbjuda tjänster till sina kunder. LÄS MER
2. Low-latency transport protocols inactor systems : Performance evaluation of QUIC in Kompact
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Developers widely use actor frameworks to build highly distributed systems. However, modern actor frameworks are limited in their network implementations, with Transmission Control Protocol (TCP) and User Datagram Protocol (UDP) being the main protocols used for network communication. LÄS MER
3. Benchmarking the request throughput of conventional API calls and gRPC : A Comparative Study of REST and gRPC
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : As the demand for better and faster applications increase every year, so does the demand for new communication systems between computers. Today, a common method for computers and software systems to exchange information is the use of REST APIs, but there are cases where more efficient solutions are needed. In such cases, RPC can provide a solution. LÄS MER
4. Offloading Workloads from CPU of Multiplayer Game Server to FPGA : SmartNIC implementation with UDP Communication
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : For multiplayer games, the performance of the server’s Central Processing Unit (CPU) is the main factor that limits the number of players on the server at the same time. Compared with the CPU, the Field-Programmable Gate Array (FPGA) architecture has no instructions set and no shared memory. LÄS MER
5. Metaverse som ett möjligt alternativ för att minska returer av modevaror inköpta online
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Ett identifierat problem inom modebranschen idag är den mängd returer som utförs till följd av felbeställningar av kläder som är köpta online. Tre anledningar till felbeställningar som leder till returer är att konsumenterna inte kan prova plaggen innan köp, produktbilderna är missvisande, eller att storleks beskrivningen inte överensstämmer med verklig storlek. LÄS MER