Sökning: "nätverksmodellen internationalisering"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden nätverksmodellen internationalisering.
1. Internationaliseringsmotiv till Österrike för svenska små och medelstora företag
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Den här kandidatuppsatsen syftar till att undersöka möjliga internationaliseringsmotiv till Österrike för svenska små och medelstora företag och utforma ett underlag till vidare forskning på området. Uppsatsen uppmuntrar vidare en studie baserad på små och medelstora svenska företag som har etablerat sig i Österrike eftersom dessa utgör en stor andel av samtliga verksamheter i Sverige och även EU, och de svenska företagen har ökat sin internationalisering på senare tid. LÄS MER
2. INTERNATIONALISERING AV SVENSKA SMÅ- OCH MEDELSTORA MJUKVARUFÖRETAG I KINA : Faktorer som påverkar internationaliseringen
Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för industriell ekonomi; Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för datavetenskapSammanfattning : Anledningen till varför företag vill internationalisera sig är många, det kan exempelvis vara av ekonomiska skäl eller att företaget behöver större marknad. Tidigare studier visar att i dagsläget sker internationaliseringsprocess i en snabbare takt jämfört med stegvis process som Uppsalamodellen beskriver. LÄS MER
3. Riskera, det nya internationalisera : En studie om svenska SMFs riskhantering i tillväxtländer i Afrika
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)Sammanfattning : Studien ämnar beskriva hur svenska små till medelstora företags riskhantering genomförs innan och under sin internationaliseringsprocess till tillväxtmarknad i Afrika. Därmed också se till hur stor del av riskerna som är identifierade innan internationaliseringen, och vilka som upptäcks och hanteras lokalt på den nya marknaden. LÄS MER
4. Nyckelfaktorer i en utlandsetablering : En studie som beskriver SMFs internationaliseringsprocess
Kandidat-uppsats, Sektionen för ekonomi och teknik (SET)Sammanfattning : Att bedriva internationell verksamhet är ett omtalat fenomen då vi idag handlar mer med andra delar av världen, lär oss fler nya språk och reser längre bort än förut. Internationalisering har blivit allt viktigare för tillväxten av företag och det ses som en ofrånkomlig överlevnadsstrategi som bidrar till värdefulla erfarenheter och användbart lärande. LÄS MER
5. Konsten att utvecklas : En studie om svenska SMFs etableringsprocess på tillväxtmarknader
Kandidat-uppsats, Ekonomihögskolan, ELNUSammanfattning : Internationaliseringen sker i en takt den aldrig gjort förut. Detta har skapat en ny sorts världsmarknad kännetecknad av tuff konkurrens. Den internationella marknaden har en karaktär som bidrar till att små och medelstora företag förr eller senare, i strävan efter bättre prestation, kommer att söka sig till utländska marknader. LÄS MER