Sökning: "nätverksposition"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet nätverksposition.
1. Kvinnligt Entreprenörskap : Ett nätverksperspektiv i techbranschen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : Introduktion: Det finns en obalans mellan könen i entreprenöriellt deltagande, vilket är ett område som anses vara en nyckelfaktor för den ekonomiska tillväxten. Vi ser indikationer i befintlig litteratur på att kvinnliga entreprenörer är i ett ofördelaktigt läge gällande att uppnå god nätverkskvalitet, och att de verkar uppleva särskilda utmaningar vid nätverkande. LÄS MER
2. Från outsidership till insidership i ett nätverk : En fallstudie av företaget Low Vision Internationals internationaliseringsprocess
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syftet med studien är att få en djupare förståelse för nätverkets betydelse i en internationaliseringsprocess. Detta görs genom att undersöka ett tillverkande företag med specialanpassade produkter och begränsad målgrupp. LÄS MER
3. Foreign Market Establishment of Knowledge Intensive Business Services (KIBS) : Key Factors to Consider for Swedish KIBS Firms Entering Norway
Master-uppsats, KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)Sammanfattning : The purpose of this study was to explore key factors to consider for a Swedish Knowledge Intensive Business Services (KIBS) firm to successfully enter the Norwegian market, and examine how these factors compare to incumbent theories on foreign market establishment. The study is based on an interpretivist research design and utilizes qualitative methods in order to achieve the intended purpose. LÄS MER
4. Från nyfödda till globala : En flerfallsstudie om hur Born Global-företag använder nätverk i sin internationaliseringsprocess
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Följande flerfallsstudie syftar till att empiriskt undersöka hur entreprenörer i Born Globals, det vill säga företag med en global vision och närvaro från grundandet, använder sina nätverk för att bli internationella. Tre fallstudier görs på olika Born Global-företag där entreprenörernas användning av nätverk i internationaliseringsprocessen undersöks genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER
5. Spindeln i nätet : En kvalitativ studie av kommunikativa nätverk och begreppet strukturella hål
Kandidat-uppsats, Institutionen för geografi, medier och kommunikationSammanfattning : .... LÄS MER