Sökning: "nöjespark"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade ordet nöjespark.

  1. 1. Känsloladdade kommentarsfält – de nya offentligheterna : En kvalitativ fallstudie av nöjesparken Gröna Lunds kriskommunikation på Instagram efter Jetlinolyckan 2023

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :André Johansson; Clara Richardson; [2024]
    Nyckelord :semiotic resources; emotions; communicative responses; crisis communication; legitimacy; amusement park; Instagram and social semiotic multimodal text analysis; semiotiska resurser; känslor; kommunikativa reaktioner; kriskommunikation; legitimitet; nöjespark; Instagram och socialsemiotisk multimodal textanalys;

    Sammanfattning : Sociala medier är en plattform som kantas av känslor. Samtidigt vänder sig människor dit under kriser för att dela känslor och prata med varandra. I kommentarsfältet på Gröna Lunds Instagraminlägg, där de kommunicerar efter Jetlineolyckan, 2023, händer detta. LÄS MER

  2. 2. Marknadskommunikation under Covid-19 : en studie om Liseberg

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Julia Lindeman; Amanda Wetterberg; Sofie Bertilsson; [2023]
    Nyckelord :Marketing Communication; Liseberg; Pandemic; Covid-19; amusement park; Marknadskommunikation; Liseberg; Pandemi; Covid-19; nöjespark;

    Sammanfattning : Covid-19 slog till hårt på världen och resulterade i avspärrningar och begränsningar på ett sätt människor inte varit med om tidigare. Liseberg var ett av de företag som tvingades stänga ner och under de 520 dagarna som parken var nedstängt var de tvungna att tänka gällande hur de kommunicerade till sina besökare via olika marknadskanaler. LÄS MER

  3. 3. Hur företag kan skapa engagemang på Instagram när det fysiska mötet begränsas : En fallstudie på Liseberg under Covid-19 pandemin

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Daniela Sandklef; Julia Porsefeldt; Ludvig Lindqvist; [2023]
    Nyckelord :Engagement; digital marketing; social media strategy; rational posts; interactive posts; transactional posts; Social Exchange Theory; Instagram; Covid-19 pandemic; amusement park; likes; comments; Engagemang; digital marknadsföring; sociala medier strategi; rationella inlägg; interaktionella inlägg; transaktionella inlägg; Social Exchange Theory; Instagram; Covid-19 pandemin; nöjespark; gilla-markeringar; kommentarer;

    Sammanfattning : Covid-19 pandemin skapade många begränsningar i det fysiska mötet för företag i Sverige. Problematiken för de företag som inte kunde erbjuda sin produkt på samma sätt digitalt var det som skapade ett intresse att genomföra denna studie. Många företag fick göra ett skifte och fokusera mer på de digitala verktygen under den här tiden. LÄS MER

  4. 4. Orienten i Köpenhamn: Hur Tivoli visualiserar Orienten

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för konsthistoria och visuella studier

    Författare :Rebecca Werholt; [2023]
    Nyckelord :temapark; nöjespark; Tivoli; Köpenhamn; fenomenologi; Christian Norberg-Schulz; Gernot Böhme; arkitektur; orientalism; postkolonialism; Edward Said; Homi K. Bhabha; Orienten; Occidenten; hybriditet; Den Andre; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : The Orient in Copenhagen: How Tivoli Gardens visualises the Orient This essay analyses the theme park Tivoli Gardens in Copenhagen, and its use of Orientalism. The aim is to understand how Tivoli uses architectural and decorative elements to create an atmosphere of the Orient, as well as how the park’s visualisation of the Orient can be understood through a postcolonial perspective. LÄS MER

  5. 5. Bemöter Gröna Lunds hållbarhetsarbete besökarnas upplevelse på deras konserter? : En kvalitativ studie om hållbarhet med fokus på den sociala aspekten

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Natali Hernandez; Lejla Maslesa; [2022]
    Nyckelord :Sustainable development; Social sustainability; Amusement park; Gröna Lund; Safety; Security; Experience; Hållbarhets utveckling; social hållbarhet; nöjespark; Gröna Lund; Säkerhet; trygghet; upplevelse;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att skapa förståelse hur Gröna Lund arbetar för en hållbar nöjespark utifrån den social hållbarhetsaspekten med fokus på konserter. Skribenterna vill även få besökarnas perspektiv om hur de upplever Gröna Lund på konserter utifrån det sociala hållbarhetsaspekten. LÄS MER