Sökning: "nackdelar att lära språk"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden nackdelar att lära språk.

  1. 1. Handskrift i skolan : En kvalitativ studie om lärare och elevers inställning till handskrift i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Sally Thornton; Jeanette Nilsson; [2023]
    Nyckelord :analoga skrivverktyg; digitala skrivverktyg; analogt skrivande; digitalt skrivande; digital teknik; handskriftsundervisning; handskrift; skrivstil; handstil;

    Sammanfattning : Abstract I takt med att samhället blir alltmer digitaliserat ställs stora krav på att alla medborgare, även barnen, får möjlighet att utveckla sin digitala kompetens. Genom att arbeta med olika digitala lärverktyg ska undervisningens kvalité ökas och den ska bli mer jämlik och inkluderande. LÄS MER

  2. 2. Pedagogiska filmers roll i kemiundervisningen : Hur uttrycks kemins tre perspektiv i pedagogiska filmer i kemiundervisningen?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Mamatha Samudrala; [2022]
    Nyckelord :Chemistry teaching; educational videos; pedagogical teaching aid; The three perspectives in Chemistry; macroscopic perspective; submicroscopic perspective; symbolic perspective; Kemiundervisning; Pedagogiska filmer; Digitala pedagogiska hjälpmedel; multifunktionellt hjälpmedel; Kemins tre perspektiv; makroskopiskt perspektiv; submikroskopiskt perspektiv; symboliskt perspektiv;

    Sammanfattning : Kemin uppfattas av många som ett svårt ämne att lära ut och att lära sig, eftersom ämnets abstrakta natur gör att den verkar orelaterade till vardagliga upplevelser. Som förklaring till observerbara kemiska förändringar krävs visualisering av fenomen som sker på atomnivå. LÄS MER

  3. 3. Translanguaging in the English classroom : A study examining young learners’ attitudes and perceptions of translanguaging in the English classroom.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Krystal Harris; [2021]
    Nyckelord :Translanguaging; L1; L2; EFL; grades 7-9; English teaching; attitudes; age; proficiency.; Transspråkande; L1; L2; EFL; åk 7-9; engelska undervisning; attityder; uppfattningar; ålder; färdighet.;

    Sammanfattning : Many studies show that language learners see the benefits of using their first language in order to learn second or subsequent languages, while they also see some disadvantages. This reflects dominant ideas in language learning about the importance of keeping languages separate. LÄS MER

  4. 4. "Det är ju egentligen ganska enkelt" - Hur oboelärare undervisar i notläsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Hanna Lövgren; [2019]
    Nyckelord :instrumentalundervisning; musikpedagogik; notläsning; oboe; rytm; tonhöjd; utbildningsvetenskap; educational science; instrumental teaching; music education; musical literacy; pitch; rhythm; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka olika oboepedagogers förhållningssätt till att undervisa i notläsning med fokus på deras pedagogiska metoder och strategier. Arbetet grundar sig på semistrukturerade kvalitativa intervjuer med fyra olika oboepedagoger i Sverige. LÄS MER

  5. 5. Lärares uppfattningar om tidig undervisning i ämnet engelska

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Yasmin Khorram Manesh; [2019]
    Nyckelord :Tidig engelskundervisning; andraspråk; second language;

    Sammanfattning : Inledning Jag har valt att göra en studie i lärares uppfattningar om tidig undervisning i ämnet engelska. Min undersökning belyser fyra lärares uppfattningar om fördelar respektive nackdelar med en tidig start av undervisning i engelska. LÄS MER