Sökning: "nackdelar med ett sociokulturellt perspektiv"

Visar resultat 11 - 15 av 67 uppsatser innehållade orden nackdelar med ett sociokulturellt perspektiv.

  1. 11. Nätbaserad undervisning : För- och nackdelar i andraspråksundervisning ur elevperspektiv på en SFI C-kurs

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Ana Begenisic; [2022]
    Nyckelord :SFI C-elever; lärplattform; svenska för invandrare; distansundervisning; lärarrespons;

    Sammanfattning : Sverige står idag inför en stor digitaliseringsutmaning med avseende på de stora samhällsförändringarna som skett runt om i världen på grund av coronapandemin. Sedan mars 2020 har vuxenutbildningen och SFI organiserats om till distansundervisning. LÄS MER

  2. 12. Skrivinlärning med digitala verktyg : Lärares uppfattningar om digitala verktyg i skrivinlärningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Linnea Skarp; [2022]
    Nyckelord :skrivinlärning; digitala verktyg; lärares erfarenheter; skrivundervisning; lågstadiet;

    Sammanfattning : Den här studien har undersökt vilka fördelar och nackdelar lågstadielärare uppfattar kring användningen av digitala verktyg i elevernas skrivinlärning i svenska och om det finns skillnader i lärares uppfattningar beroende på yrkeserfarenheten. Undersökningen består av kvalitativa ostrukturerade intervjuer som har analyserats utifrån ett sociokulturellt perspektiv, där sju lärare med två uppdelningar utifrån erfarenhet medverkat. LÄS MER

  3. 13. Rasten ur ett fritidshemsperspektiv : En kvalitativ studie om fritidspedagogers syn på rasten och elevers sociala samspel i olika rastverksamheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Delfs Dennis; Anér Johan; [2021]
    Nyckelord :Recess; leisure-time centre; social interaction; sociocultural perspective; activities; play; Rast; fritidshem; socialt samspel; sociokulturellt perspektiv; aktiviteter; leken;

    Sammanfattning : The recess is a place where many students meet and social context becomes a big part of their day. The recess offers opportunities for students to practice social interaction, which is also a large part of the leisure-time centre's mission. LÄS MER

  4. 14. ASL – att skriva sig till läsning : En studie om F-3 lärares perspektiv på metoden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Sarah Vennerström Weinestad; [2021]
    Nyckelord :Att skriva sig till läsning ASL ; digitala verktyg; läs- och skrivinlärning; iWTR; lärarperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur sex lärare i årskurs F–3 upplever och beskriver arbetet med ASL-metoden och hur metoden påverkar elevers läsutveckling. Studiens syfte besvaras med hjälp av en kvalitativ undersökning i form av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 15. "Men vad händer om allt blir digitaliserat?" : En kvalitativ studie om trumlärares syn på digitala verktyg i trumundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Mattias Nygren; [2021]
    Nyckelord :Digitala verktyg; artefakter; digital kompetens; instrumentundervisning; trumundervisning; trumset; trummor; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Föreliggande studie ämnar att med utgångspunkt i ett sociokulturellt perspektiv synliggöra och problematisera trumlärares syn på digitala verktyg i trumundervisning. För att undersöka detta genomfördes sju enskilda semistrukturerade intervjuer med trumlärare från gymnasieskolor med estetiska program. LÄS MER