Sökning: "nackdelar med laborativt matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden nackdelar med laborativt matematik.

  1. 1. En nalle, två kottar och tre träklossar. Leksaker eller pedagogiska hjälpmedel i matematikundervisningen? : En enkätstudie om användningen av laborativt material i matematikundervisningen i grundskolans tidigare år

    M1-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Amanda Frantz; Emilia Lund Tagesson; [2022]
    Nyckelord :laborativt material; leksaker; hjälpmedel; pedagogiskt verktyg; matematik; kon-kretisera matematik; matematikutveckling; grundskolans tidigare år;

    Sammanfattning : Användandet av laborativt material är ett populärt inslag i matematikundervisningen i grundskolans tidigare år. Arbetssättet kan bidra till en konkretisering av matematikens annars abstrakta tankegångar. Syftet med studien är att utforska användningen av laborativt material i matematikundervisningen i grundskolans tidigare år. LÄS MER

  2. 2. Lärares kunskap om den laborativa matematikundervisningens fördelar och nackdelar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sandra Jönsson; Ulrika Jakobsson; [2018]
    Nyckelord :faktorer; fördelar; konkret material; laborativ matematik; lågstadielärare; nackdelar; pragmatism;

    Sammanfattning : Forskning visar att en laborativ undervisning med konkret material ökar elevers kunskapsutveckling, utifrån deras individuella nivå. Trots att forskningen har delgett denna kunskap är matematikundervisningen i de svenska lågstadieklasserna främst läroboksstyrd (Skolinspektionen, 2009). LÄS MER

  3. 3. Hur löser jag detta? : En studie om elevers lösningsstrategier och arbetskonstellationers betydelse vid arbete med problemuppgifter

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Evelina Jansson; Malin Lorentzon; [2017]
    Nyckelord :Problemuppgifter; lösningsstrategier;

    Sammanfattning : Vid arbete med problemlösning är det svårt att fastställa att de uppgifter som eleverna arbetar med upplevs som problem. Eftersom personen som löser uppgiften uppfattar den olika så används i denna studie benämningen problemuppgifter. LÄS MER

  4. 4. Praktisk matematik som ett stöd för andraspråkselever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Hermansson; Alexandra Borgström; [2017]
    Nyckelord :Andraspråkselever; Grundskola; Laborativt material; Matematikundervisning; Mellanstadiet; Praktisk matematik; Språkets betydelse; Svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : På Migrationsverkets hemsida går det att avläsa hur statistiken talar för en kraftig ökning av flyktingar till Sverige (Migrationsverket 2015). För skolans del innebär flyktingtillströmmen att antalet elever som inte har svenska som modersmål ökar i skolorna, vilket ställer högre krav på att lärare idag ska kunna stötta dessa elever. LÄS MER

  5. 5. Konkret material i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för ämnesdidaktik och matematik

    Författare :Ida Englund; [2016]
    Nyckelord :konkret material; laborativt material; ökad förståelse; motivation.;

    Sammanfattning : En av skolverkets kvalitetsgranskningar visade att många elever hade negativa erfarenheter av ämnet matematik och den undervisning som de har fått i ämnet. En annan undersökning visar att lärarna och matematikundervisningen är alltför styrd av läroböcker. En förändring av arbetssätt i ämnet matematik behöver ske enligt skolverket. LÄS MER