Sökning: "nackdelar med sociokulturell perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden nackdelar med sociokulturell perspektiv.

  1. 1. Får jag kalla mig basist? : En sociokulturell självstudie i hur den sociala kontexten påverkar min utveckling på kontrabas inom jazzgenren.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Karin Mörnerud; [2023]
    Nyckelord :double bass; jazz ensemble; group dynamics; sociocultural perspective; gender perspec-tive; improvisation; kontrabas; jazzensemble; gruppdynamik; sociokulturellt perspektiv; genusperspektiv; improvisation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få syn på hur jag approprierar kulturella redskap på kontrabas inom jazzgenren och hur den sociala kontexten påverkar mitt lärande. Det sociokulturella perspektivet ligger till grund för min studie och fokuserar på ökat deltagande, mästarlära och appropriering av kulturella redskap. LÄS MER

  2. 2. En fenomenografisk studie kring nyttan av bedömningsstödet i svenska i årskurs 1–3

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Agnes Beling; [2023]
    Nyckelord :Bedömning; Läsförståelse; Läsinlärning; Nationellt bedömningsstöd; Skrivinlärning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att bidra med kunskap om hur det nationella bedömningsstödet i läs- och skrivutveckling för år 1-3 fungerar på skolor där det är obligatoriskt att användas. I studien redogörs också för hur lärare använder resultaten från bedömningsstödet för att hitta åtgärder för elever i behov av stöd eller mer stimulans. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares tankar om inkludering : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Johanna Suko; Blerina Rexhepi; [2022]
    Nyckelord :En förskola för alla; inkludering; inkluderande förhållningssätt; kompetens; relation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares tankar om inkludering i förskolan. Vi vill belysa förskollärares upplevelser av för- och nackdelar med ett inkluderande förhållningssätt. LÄS MER

  4. 4. “Vi har nog aldrig kommit in som Spiderman...det är egentligen en lite intressant tanke.” : En intervjustudie om barns populärkultur i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ellen Broström; Emmy Deivert; [2022]
    Nyckelord :barns populärkultur; sociokulturellt perspektiv; utvecklingspedagogik; förskollärare;

    Sammanfattning : Denna studies syfte var att genom intervjuer med sex förskollärare belysa deras syn på barns populärkultur och på vilket sätt de implementerat populärkulturen i sin undervisning. För att bäst kunna besvara studiens syfte och forskningsfrågor föll valet av metod på intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Från abstrakt till klockrent! : En kvalitativ studie om kollektiva arbetssätt som metod i bildundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Eleni-Jane Coucouravas; [2020]
    Nyckelord :Bildundervisning; Kollektiva arbetssätt; Action painting; Sociokulturell teori; Pedagogik.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra hur kollektiva arbetssätt kan förändra bildundervisningen på ett lekfullt sätt för att öka elevernas engagemang och lust i bildundervisningen, individuellt men också kollektivt. Jag har studerat hur eleverna upplever det kollektiva arbetssättet genom Action painting som en metod till undersökningen. LÄS MER