Sökning: "nackdelar med sponsring"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden nackdelar med sponsring.

  1. 1. Sponsring inom idrotten : En kvalitativ studie om hur företag värdesätter sponsring av idrottsrörelsen

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :August Wiklund; Erik Rydén; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sponsring har historiskt sett genomgått en rad förändringar i takt med den ökade kommersialiseringen och globaliseringen av samhället. Från att till en början vara mer av välgörande mening krävs det numera tydliga krav på motprestation för att kallas sponsring. LÄS MER

  2. 2. Sponsring inom elitidrotten : En kvalitativ studie om sponsringens effekter ur ett företagsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Ekonomihögskolan, ELNU

    Författare :Niklas Fellesson; Victor Loebbert; Igor Milovanovic; [2012]
    Nyckelord :Sponsorskap; idrott; motprestationer; varumärke; nätverk;

    Sammanfattning : Sammanfattning Examensarbete, Marknadsföringsprogrammet, Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet Kalmar, C-nivå 15 hp 2FE55E VT- 2012 Titel: Sponsring inom elitidrotten – en kvalitativ studie om sponsringens effekter ur ett företagsperspektiv Författare: Niklas Fellesson, Victor Loebbert och Igor Milovanovic Handledare: Leif Rytting Bakgrund: Sponsringen har utvecklats från att vara ren donation till ett tillvägagångssätt för marknadsföring där motprestationer från motparten står i fokus. Sponsringen omsätter idag miljardbelopp och är Sveriges tredje största medium. LÄS MER

  3. 3. Bolagiseringens påverkan på elitfotbollen : Fallet Örebro SK Elitfotboll AB

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskap och medicin

    Författare :Tommi Uksila; Thomas Norman; [2012]
    Nyckelord :Bolagisering; 51-procentsregeln; IdrottsAB; Örebro SK;

    Sammanfattning : 1967 tog svensk idrott beslutet att avskaffa amatörreglerna, vilket innebar att idrottare nu kunde ta emot pengar för sitt idrottsutövande. Det dröjde dock fram till slutet på 1980-talet innan svensk fotboll på allvar professionaliserades och där hela spelartrupper heltidsanställdes av fotbollsklubben. LÄS MER

  4. 4. "...tradition, tenniskungen, världsspelare och vackra människor" -Imagens påverkan av en ökad kommersialisering

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Tom Christiansen; Jonatan Elofsson; [2006]
    Nyckelord :Image; sponsring; kommersialisering; idrott; event marketing; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte:Studiens syfte består i att belysa hur företagen som sponsrar ett idrottsevenemang anser att deras image kan påverkas och förändras via den ökade kommersialiseringen av idrotten. Metod:Studien bygger på en kvalitativ metod och det empiriska materialet samlades in via kvalitativa enkäter. LÄS MER