Sökning: "nackdelar populärkultur"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden nackdelar populärkultur.

  1. 1. “Vi har nog aldrig kommit in som Spiderman...det är egentligen en lite intressant tanke.” : En intervjustudie om barns populärkultur i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ellen Broström; Emmy Deivert; [2022]
    Nyckelord :barns populärkultur; sociokulturellt perspektiv; utvecklingspedagogik; förskollärare;

    Sammanfattning : Denna studies syfte var att genom intervjuer med sex förskollärare belysa deras syn på barns populärkultur och på vilket sätt de implementerat populärkulturen i sin undervisning. För att bäst kunna besvara studiens syfte och forskningsfrågor föll valet av metod på intervjuer. LÄS MER

  2. 2. En fenomenografisk analys av gymnasielärares syn på användandet av populärkultur i religionskunskapsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Simon Jarlsborg; Jonathan Lejon; [2020]
    Nyckelord :religionskunskap; populärkultur; didaktik;

    Sammanfattning : I vår studie har vi valt att undersöka hur verksamma religionskunskapslärare på gymnasiet reflekterar kring användandet av populärkultur i sin religionsundervisning. Studien har sin grund i en fenomenografisk analys av semistrukturerade intervjuer med fem verksamma religionskunskapslärare från olika håll i landet och det är deras reflektioner som står i fokus. LÄS MER

  3. 3. En analys av effekterna som uppstår när lågprisvarumärken samarbetar med lyxvarumärken inom modebranschen : Är co-branding lösningen för framtidens modebransch?

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Theodor Bolin; Carl Sellman; [2018]
    Nyckelord :Brand equity; co-branding; low-budget brand; luxurious brand; fashion; pop culture.; Brand equity; co-branding; lågprisvarumärke; lyxvarumärke; mode; populärkultur.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sedan 2004 då H&M samarbetade med Karl Lagerfeld har samarbeten inom modebranschen blivit ett välkänt fenomen som idag är en marknadsföringsstrategi för varumärken i olika segment. Samarbeten genererar ofta positiva aspekter för de inblandade parterna men det finns även risk för nackdelar om samarbetet inte utförs på rätt sätt. LÄS MER

  4. 4. Populärkulturens plats i skolan: Intervjustudie om lärares resonemang kring elevers populärkultur

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Therese Gunnarsson; [2013]
    Nyckelord :skola; populärkultur; intresse; medier; samspel; lärande; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att ta reda på hur några lärare bemöter och resonerar kring elevernas populärkultur i skolan och på vilket sätt den kommer till uttryck i undervisningen i grundskolans tidigare år. Jag ville få en inblick i hur lärarna ser på elevernas populärkultur och om de använder sig av denna som redskap för samspel och lärande. LÄS MER

  5. 5. Pedagogik & Ungdomskultur: Bildämnets potential i senmoderniteten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Peter Dyamo; [2013]
    Nyckelord :bildämnet; engagemangspedagogik; populärkultur; senmodernitet; tradition; ungdomskultur; utveckling; ämnesinnehåll;

    Sammanfattning : Detta examensarbete syftar till att observera och diskutera bruket av en pedagogisk praxis som berör populär- och ungdomskultur inom bildämnet. Problemställningen täcker aspekter som den populärkulturella integrationen i dagens bildundervisning, ungdoms-kulturens fördelar och nackdelar i undervisningssammanhang, samt hur bildpedagoger kan närma sig en engagemangspedagogik som på lämpligt sätt drar fördel av populär- och ungdomskultur. LÄS MER