Sökning: "nakenhet"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade ordet nakenhet.

  1. 1. Den mediala nudistranden : samtida förhållningssätt gentemot nakenhet i det offentliga bildspråket och dess inramning i Naked Attraction

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Jacob Hede; Albin Algehed; [2023]
    Nyckelord :nakenhet; legitimering; civilisation; tabu; mediering; Naked Attraction; reality-tv; Science General;

    Sammanfattning : This study examines the social phenomenon of Naked Attraction and its significance in our society, rather than its relationship to established parameters in our society. The approach in this thesis is to try to understand Naked Attraction from the perspective of our civilization's attitudes towards public nudity. LÄS MER

  2. 2. The Game Of Nudity on Instagram: Four case studies about art and censorship

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Sabine Svensson; [2023]
    Nyckelord :Agency; actor-network theory; art history; censorship; feminist studies; Instagram; the male gaze; nudity; pornography; Agens; aktör-nätverksteori; konstvetenskap; censur; feministiska studier; Instagram; den manliga blicken; nakenhet; pornografi;

    Sammanfattning : The aim for this essay is, along with the four included case studies, is to examine the social media platform, Instagram's strict guidelines when it comes to showing nudity.  On the platform there is a certain double standard, artists as well as art institutions are censored, that is, they get pictures removed or their accounts blocked when they try to show works that have nudity depicted, but at the same time nudity exists on the platform, this essay wants to highlight the double standard by setting the example that images from accounts of celebrities, which show as much nudity as a work of art, if not more, are allowed to be available on the social platform. LÄS MER

  3. 3. Ömtålig, underordnad och frånvarande : En kvantitativ innehållsanalys av genusstereotyper i reklamen i Vogue under 2021

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Andie Ringvall; [2023]
    Nyckelord :Gender; Vogue; Advertisement; Feminism; Gender stereotypes; Genus; Vogue; Reklam; Feminism; Genusstereotyper;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka stereotyper av kvinnor som förekommer i reklamen i Vogue under år 2021. Detta baserat på Goffmans sex stereotyper om genus i reklam, Hirdmans teorier om genussystem och genuskontrakt samt feministisk teori. LÄS MER

  4. 4. Attityder till kvinnlig nakenhet på sociala medier : En kvantitativ studie om vuxna personer bosatta i Sveriges attityder till kvinnlig nakenhet på sociala medier

    L3-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Alva Walldén; Saga Flodin Lindsköld; Moa Skoglund; [2023]
    Nyckelord :Nakenhet; attityder; kvinnlig framställning; normalisering; sociala medier;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar attityder till kvinnlig nakenhet på sociala medier, vilket är en rådande diskussion i samhället då vi via våra sociala medier möts av denna typ av innehåll dagligen. Eftersom tidigare forskning är bristfällig utgör detta ett outforskat område som denna studie ämnar undersöka. LÄS MER

  5. 5. “jag hade gjort det ifall alla andra gjorde det” : en komparativ intervjustudie om upplevelsen av skolans omklädningsrum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Leonardo Hiltunen Long; Razmus Vásquez; [2023]
    Nyckelord :physical education; physical education and health; changing room; school; normality; habitus; symbolic capital; social context; nudity; idrott; idrott och hälsa; omklädningsrum; skolan; normalitet; habitus; symboliskt kapital; socialt sammanhang; nakenhet; exponering;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Målet med denna studie var att undersöka hur elever upplever omklädningsrummet och omklädningssituationeni skolan samt vad som påverkar upplevelsen. Syftet med studien var således att problematisera tidigareforskningsresultat kring upplevelsen av omklädningssituationen kopplad till prestation inom ämnet samt attutifrån den förståelse som dessa resultat genererar kunna föreslå åtgärder. LÄS MER