Sökning: "namn och bild i reklam"

Visar resultat 6 - 8 av 8 uppsatser innehållade orden namn och bild i reklam.

  1. 6. Svenska idrottskvinnor i reklamens värld

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Daniel Alsborn-Marisak; Hanna Israelsson; Jessica Tönnesson; [2004]
    Nyckelord :Management of enterprises; Kvinna; Självständig; Objektifiering; Reklam; Stereotyper; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Sammanfattning Efter att ha spenderat tid på att syna reklamer av olika slag slogs vi av att en stor del av reklamutbudet idag anspelar på sex och flertalet av dessa reklamer innehåller kvinnliga modeller som i stor utsträckning objektifieras. De reklamer som vi tyckte tydligast bröt mönstret från att objektifiera kvinnan enligt de traditionella normerna var de reklamer där idrottstjejer representerade företag och produkter. LÄS MER

  2. 7. YTTRANDEFRIHET OCH INTEGRITET- utnyttjande av enskilda i reklamsammanhang

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Karin Arnesdotter; [2002]
    Nyckelord :Immaterialrätt; Marknadsrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker och redogör för vilket skydd som finns i svensk lagstiftning mot att enskilda individer utnyttjas i kommersiella sammanhang. Uppsatsen behandlar skyddets omfattning både i sedvanliga medier som exempelvis tidningsannonser och i reklam på Internet. På området finns det framför allt två lagar som är av intresse. LÄS MER

  3. 8. Hälsa i skolan : En studie om hur elever i år 5 ser på begreppet hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ann Carlsson; [1999]
    Nyckelord :Social sciences; hälsa; livsstil; ohälsa; stress; idrott; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : Folkhälsan har varit ett hett debattämne på 90-talet och dagligen utsetts vi för reklam av olika slag, där kroppen är i centrum. Våra levnadsvanor har förändrats i och med den snabba tekniska utvecklingen, vilket gör att vi inte rör oss lika naturligt nu som förr. LÄS MER