Sökning: "namnge"

Visar resultat 1 - 5 av 59 uppsatser innehållade ordet namnge.

  1. 1. Investeringar i namnrättigheter för arenor : En studie om hur företag motiverar och resonerar kring namnrättsinvesteringar

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Erik Cajnerud; Julius Forsberg; [2023]
    Nyckelord :Stadium naming rights; intangible investment; market investment; investment process; investment decision; stakeholder theory; Namnrättigheter; immateriella investeringar; marknadsinvesteringar; investeringsprocess; investeringsbeslut; intressentteori;

    Sammanfattning : Bakgrund: Investeringar i namnrättigheter för en arena eller idrottsanläggning kan definieras som en transaktion där pengar byter ägare för att säkra rätten att namnge en idrottsanläggning. Denna typ av investering har under de senaste decennierna ökat dramatiskt. LÄS MER

  2. 2. Gröna vågen 1971–1973 : en kronologisk språkbrukshistoria

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Historia

    Författare :Anna Arvidsson; [2023]
    Nyckelord :gröna vågen; grön våg; alternativrörelse; 1970-tal; efterkrigstid; språkbrukshistoria; kronologi; Tidningen Land; dagspress; miljö; regionalpolitik; landsbygd; månskensbonde; sörgården; folklivsintresse; Thorbjörn Fälldin; CUF; Centerpartiet; Gösta Bohman; Olof Palme; History and Archaeology;

    Sammanfattning : Denna uppsats intresserar sig för hur samtalet kring gröna vågen pågick mellan 1971-1973 där de mångfacetterade idéerna och begreppets politiska såväl som individuella dimension är av prioritet. Under hösten 1971 etablerade Tidningen Land gröna vågen för att namnge den rörelse som flyttade ut från städerna till landsbygden. LÄS MER

  3. 3. Risker och möjligheter med konkreta evolutionsexempel som pedagogiskt verktyg i läroböcker.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Lisa Larsson; [2023]
    Nyckelord :Evolutionsexempel; biologiundervisning; evolutionens mekanismer; evolutionsdidaktiska kvalitetskriterier; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Utifrån antagandet att konkreta evolutionsexempel kan användas som ett pedagogiskt verktyg för att öka förståelsen av evolutionens mekanismer analyserades tre läroböckers användning av konkreta exempel. Med utgångspunkt i evolutionsdidaktisk forskning identifierades risker och möjligheter i exemplens förmåga att påverka elevers förståelse. LÄS MER

  4. 4. Judendom och judar i bibliografiska klassifikationssystem : En hermeneutisk studie om representation

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskap

    Författare :Imani Vestin Cantell; [2023]
    Nyckelord :Classification; classification system; hermeneutics; judaism; DDC; SAB; power; representation ; Klassifikation; klassifikationssystem; hermeneutik; judendom; DDK; SAB; makt; representation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva hur judendom och judar klassificeras i tre bibliografiska klassifikationssystem som används på svenska bibliotek. De valda systemen är Dewey Decimal klassifikationssystemet (DDK), Klassifikationssystemet för svenska bibliotek (SAB) och Judiska biblioteks klassifikationssystem (Stockholmssystemet). LÄS MER

  5. 5. “Man har en vision om hur man vill jobba, sen har man verkligheten” : En kvalitativ studie om hur sex förskollärare i Stockholm arbetar med delaktighet i förskolan för barn i behov av stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Cassandra Guldberg Grunditz; Sara Al Dabbagh; [2022]
    Nyckelord :Barn i behov av stöd; delaktighet; språk; avvikande; förskollärare; närmaste utvecklingszonen; kommunikativa stöttor; konstruktioner; barnperspektiv; barns perspektiv; relationellt perspektiv; stötta; utvecklas; dilemma;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare från olika förskolor i Stockholm beskriver arbetet för att göra barn i behov av stöd delaktiga i förskolans verksamhet. Det teoretiska perspektiv som valts till denna uppsats är det sociokulturella, där tyngdpunkten lagts på att synliggöra betydelsen av socialt samspel för att barn i behov av stöd ska få möjlighet att utvecklas. LÄS MER