Sökning: "narrativ berättarteknik"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden narrativ berättarteknik.

  1. 1. Liten tuva stjälper ofta stort lass : En studie om hur varnande berättelser kan utformas för att påverka unga vuxnas attityder till konsumtionskrediter

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Lovisa Vestling; [2023]
    Nyckelord :information design; storytelling; narrative persuasion; narrative impact; consumer credit; over-indebtedness; public communication campaign; informationsdesign; berättarteknik; narrativ övertalning; narrativ påverkan; konsumtionskredit; överskuldsättning; offentlig kommunikationskampanj;

    Sammanfattning : The behaviour of taking out unsecured loans to purchase goods or services is in danger of causing over-indebtedness, especially among young adults. The lending of consumer credits is closely associated with inadequate creditworthiness assessments as well as high interest rates, which implicates that borrowers with narrow margins are granted loans that they are later unable to repay. LÄS MER

  2. 2. Symbolik som berättarteknik : En semiotisk analys av hur klassamhället skildras genom iscensättningen i Joe Wrights Anna Karenina

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :William Hedström; Felicia Sövgren; [2023]
    Nyckelord :semiotik; symboler; mise-en-scène; scenografi; kostymering; ljussättning; Anna Karenina; samhällsklasser; aristokrati;

    Sammanfattning : I filmen Anna Karenina (Wright, 2012) används mise-en-scène för att skildra det sociala livet hos den ryska aristokratin i slutet av 1800-talet. Men på vilket sätt kan filmens narrativ förmedlas till publiken genom filmens visuella uttryck? Den här uppsatsen undersöker hur iscensättning kan använda symbolik för att skildra en films narrativ. LÄS MER

  3. 3. Shepard-ton som ett narrativt medel? : En ljudanalys av The Dark Knight, Dunkirk och Interstellar

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Olle Wollter; [2022]
    Nyckelord :Shepard-ton; Narrativ; Berättarfunktioner; Auditivt berättande; Narrativt Schema; Christopher Nolan;

    Sammanfattning : Auditivt berättande är någonting som Christopher Nolan arbetar mycket med och Shepard-ton är en teknik som han har utnyttjat speciellt mycket i tre av sina största filmer, The Dark Knight (2008), Dunkirk (2008) och Interstellar(2014), Gemensamt använder alla filmerna Shepard-tonen, genom och jämsides med andra ljud för att kommunicera till tittaren om miljön, känslor som uttrycks i scenerna och själva berättelsen. Det grundläggande jag har undersökt är om Shepard-tonen är mer än en ljudteknik, utan också en effektiv berättarteknik. LÄS MER

  4. 4. Låt hjärtat resonera om den rätte : Birollernas narrativa funktion och identifikation i Låt den rätte komma in

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Frida Hermansson; [2022]
    Nyckelord :Narratology; Identification; Sympathy; Låt den rätte komma in; John Ajvide Lindqvist; Narratologi; Identifikation; Sympati; Låt den rätte komma in; John Ajvide Lindqvist;

    Sammanfattning : Denna studie analyserar John Ajvide Lindqvists debutroman Låt den rätte komma in (2004).       Syftet med denna uppsats är att analysera tre av romanens biroller: Håkan, Virginia och Lacke. Analysen fokuserar på birollernas narrativa funktion, samt hur berättelsen gör för att identifikation ska skapas mellan läsaren och birollerna. LÄS MER

  5. 5. Tv-spelsanalys i svenskämnet? : En didaktiskt motiverad analys av Portal enligt Henry Jenkins tv-spelsteori

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Johannes Löf; [2022]
    Nyckelord :Tv-spel; datorspel; Portal; narrativ; tv-spelsnarrativ; berättande; Henry Jenkins; ludologi; narratologi; spatial berättelse; tv-spelsdidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur berättarteknik i tv-spel skulle kunna undervisas om på gymnasienivå. Hur teoretiserar vi det mediespecifikt narrativa i tv-spel, det vill säga hur spelmekaniken i sig förmedlar en narrativ upplevelse, och hur kan denna teoretisering i sin tur anpassas för undervisning? För detta ändamål analyseras här tv-spelet Portal med hjälp av den teori om tv-spelsnarrativ som Henry Jenkins lägger fram i ”Game Design as Narrative Architecture” (2004), där han särskiljer fyra sätt som tv-spel förmedlar berättelser genom sin spatiala design: suggestiva rum, utagerade berättelser, inlemmat narrativ, framväxande narrativ. LÄS MER