Sökning: "narrativ genre"

Visar resultat 6 - 10 av 45 uppsatser innehållade orden narrativ genre.

  1. 6. “I want to steal that car! -Oh no, just another impulse from a video game” : En kvantitativ enkätstudie om svenska tv-spelares upplevelse av Game Transfer Phenomena

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Andreas Mårtensson; [2022]
    Nyckelord :Game Transfer Phenomena; cyberpsychology; ludology; video games; Game Transfer Phenomena; cyberpsykologi; ludologi; tv-spel;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka om och hur svenska tv-spelare från olika Facebook-forum har upplevt Game Transfer Phenomena. GTP är ett fenomen där tv-spelens värld påverkar tv-spelarna efter att de slutat spela. Utifrån psykologen Angelica B. LÄS MER

  2. 7. I en tid av mockumentalitet : ontologisk otydlighet i P3 Serie

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Emelie Bronstorp; [2022]
    Nyckelord :Sveriges Radio; P3 Serie; Mockumentär; Fiktion; Mockumentalitet; Ontologisk otydlighet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Idag finns det allt fler tv-serier och filmer som rör sig i gränslandet mellan dokumentär (berätta sanningsenlig fakta) och fiktion (påhittat drama). Det innebär att det är upp till publiken att avgöra vad som är sant och vad som är påhittat. LÄS MER

  3. 8. MousePunk - Care & Justice

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Hugo Drakemyr; Gustaf Wiktorén; [2022]
    Nyckelord :Role Playing Game; CRPG; Ethics of Morality; Behavior; Justice and Care; Play; Genus; Rollspel; CRPG; Moraletik; Beteende; Justice och Care; Lek; Genus;

    Sammanfattning : MousePunk är en undersökning som strävar efter att inkludera de två observerbara lek- och spelstilarna i digitala spel, som tydligt skiljer olika personer åt och projektet visar att spelstilarna är beteendemönster som finns omnämnt i moraletiken. Redan hos barn är dessa beteende observerbara i deras sätt att leka. LÄS MER

  4. 9. "Looks can be deceiving" : – Rasifiering, genus och makt i tv-serien Rings of Power

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Tuva Fischer; Zuzanna Lewandowska; [2022]
    Nyckelord :Rings of Power; J.R.R. Tolkien; intersektionalitet; rasifiering; stereotyper; hegemonisk maskulinitet; genus; ras; The Lord of the Rings;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka hur den socialt konstruerade maktstrukturen ”ras” representeras inom tv-serien Rings of Power utifrån olika ras- och genusstereotyper samt normer. Därtill undersöks också hur rasifiering och rasifierade skillnader införlivas genom verkets fiktiva arter. LÄS MER

  5. 10. Ljudet av tystnad i rymden : En studie om de narrativa effekter tystnad har i Sci-Fi

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Emil Behmer; Joie Hermansson; [2022]
    Nyckelord :Fidelity; Intelligibility; Audiovisual silence; Point of audition; Science fiction; Sound design; Sci-Fi; Silence; Fidelity; Intelligibility; Audiovisuell tystnad; Point of audition; Science fiction; Ljuddesign; Sci-fi; Tystnad;

    Sammanfattning : Tystnad kan användas som ett kognitivt verktyg för att påverka en filmupplevelse och för att förhöja vissa audiovisuella aspekter. Denna studie undersöker hur tystnad som berättargrepp inom genren sci-fi kan användas genom två koncept för ljudinspelning: fidelity, som är en trogen ljudinspelning av vad som visas i bild, och intelligibility, som adderar ljud för narrativ information. LÄS MER