Sökning: "narrativ hermeneutik"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden narrativ hermeneutik.

  1. 1. Att bemöta en andlig kris inom en professionell kontext. - ett Mad studies perspektiv på medikaliseringen av transpersonella erfarenheter.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Savannah Rosén; [2023-11-29]
    Nyckelord :Andlig kris; spiritual emergency; spiritual emergence; mystika erfarenheter; transcendens; psykedelisk terapi; kris; psykos; socialt arbete; multi-disciplinärt; psykoterapi; mad studie; trauma; posttraumatisk växt;

    Sammanfattning : Inledning: Inom det biomedicinska och sekulära paradigmet så tolkas gränsöverskridande tillstånd som patologi. Det som personer själva anser vara andliga erfarenheter blir diagnostiserade som psykos eller hallucinationer. LÄS MER

  2. 2. Dialog mellan lärare och elever. En studie om dialogskapande för att synliggöra hur värdegrunden och värdegrundsarbete förstås av elever och lärare på en gymnasieskola.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Helena Bay Nord; [2023-07-06]
    Nyckelord :dialog; värdegrund; frågor; kunskap; filosofi; aktionsforskning; kritisk hermeneutik;

    Sammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet är att synliggöra gymnasieelevers och gymnasielärares förståelse för värdegrund och värdegrundsarbete genom dialog. Teori: Studien vilar på aktionsforskningens teoretiska utgångspunkter som metodologisk ansats. Empirin tolkas utifrån hermeneutiskt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. ”Att jag förstår, jag förstår dig, jag vill förstå dig” : Förskollärares livsberättelser av att arbeta med de yngsta barnens lärprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Johanna Isaksson; Emma Lindwall; [2023]
    Nyckelord :hermeneutics; learning processes; life story; narrative theory; preschool teachers; youngest children; de yngsta barnen; förskollärare; hermeneutik; livsberättelse; lärprocesser; narrativ teori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en förståelse för hur förskollärare arbetar med att synliggöra de yngsta barnens lärprocesser och hur detta har betraktats i förskolan. Frågeställningarna som ligger till grund lyder; Hur beskriver förskollärarna den pedagogiska verksamhetens utformning och dokumentation med de yngsta barnen?         och Hur har arbetssättet kring att synliggöra de yngsta barnens lärprocesser förändrats över tid ur förskollärares perspektiv? Studiens empiri har samlats in genom tre förskollärares livsberättelser som tolkats och analyserats utifrån narrativ teori med en hermeneutisk ansats. LÄS MER

  4. 4. Köksväxtens rike : Ett exegetiskt-hermeneutiskt studium av en markansk extas (Mark 4:30-32; 16:1-8)

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Bibelvetenskap

    Författare :Samuel Stenberg; [2023]
    Nyckelord :Bibelvetenskap; Exegetik; Hermeneutik; Markusevangeliet; Nya testamentet; Filologi; Narrativ analys;

    Sammanfattning : I detta bibelvetenskapliga studium undersökes möjligheten att använda Mark 4:30-32, det vill säga Liknelsen om senapskornet, som en narrativ tolkningsnyckel för att söka förstå den enigmatiska och abrupt avslutade uppståndelseberättelsen i Mark 16:1-8. I syfte att undersöka denna möjlighet, begagnas en kombination av filologisk analys, narrativ metod, postkolonial teori och dekonstruktiv kritik. LÄS MER

  5. 5. Det narrativa rummet : En narrativ analys av berättarstrukturen i The Room

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Bildproduktion

    Författare :Adam Kyldal; Adrian Eriksson; [2022]
    Nyckelord :narrativ; The Room; narrativ; gestaltning; treaktsstruktur; karaktär; karaktärisering;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker vad som kan uppfattas som ’dåligt’ den narrativa strukturen i The Room (2003) och hur det kan bidra till filmens kulturella uppfattning som ’dålig’. Texten går också genom vad ’dålig’ film kan vara samt hur uppfattning om det kan bidra till uppfattning vad man bör fokusera på i stället i ett narrativ. LÄS MER