Sökning: "narrativ kompetens"
Visar resultat 6 - 10 av 66 uppsatser innehållade orden narrativ kompetens.
6. Jaså du tänker så! : Rollspel som historiedidaktisk metod för att främja demokratiska värden genom narrativ kompetens
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Under de senaste decennierna har det vetenskapliga ämnet historia förändras och så också skolämnet historia. Skolämnet historia har idag mer fokus på att förstå historiska skeenden och händelser till skillnad från förr när fokuset låg på stoffkunskaper. LÄS MER
7. Seriens förenklade uttryck : En poetisk studie av den tecknade seriens bildspråkliga uttryck
L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Denna studie granskar syftet med ett förenklat bildspråk i tecknade serier och föreslår samtidigt hur det förenklade bildspråket kan läras ut för att ge elever i bildämnet fördjupad visuell kompetens. Studien utförs genom användandet av en narrativ metod med fokus på poetik där sju serieverk analyseras med ett strukturalistiskt fokus på de beståndsdelar som skapar mening i det bildspråkliga uttrycket. LÄS MER
8. ”Vi lever ju i framtidens Historia” : En undersökning av gymnasieelevers epistemologiska uppfattningar i historia och narrativa kompetens
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktikSammanfattning : .... LÄS MER
9. I Häxkarlens värld : en studie om hur textuniversum och transmediala förlängningar kan användas i litteraturundervisning.
Master-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för kommunikation, litteratur och svenskaSammanfattning : Samhällets digitalisering och ungdomars förändrade medievanor är något svenskämnets konventionella litteraturundervisning sällan tar hänsyn till. Ett sätt att införliva elevers medievanor och deras inneboende förståelse för fiktioners strukturer är att i svenskämnets litteraturundervisning använda sig av textuniversum. LÄS MER
10. Lärares perspektiv på interkulturell historieundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Detta arbete syftar till att undersöka historielärares upplevelser och erfarenheter av att bedriva en interkulturell historieundervisning i heterogena klassrum. Studien ämnar också belysa vilka utmaningar historielärare bemöter och vilka stöd de efterfrågar. LÄS MER