Sökning: "narrativ textanalys"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden narrativ textanalys.

  1. 1. På väg till en narrativt fantasifull skola : Inlevelse, visuell litteracitet och narrativ kompetens i årskurs 4–6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Johan Weilander; [2019]
    Nyckelord :Swedish language education; grades 4-6; narrative texts; documentary film; narrative imagination; visual literacy; narrative competence; multimodal teaching; empathy; life conditions; Svenskundervisning; årskurs 4-6; berättande texter; dokumentärfilm; narrativ fantasi; visuell litteracitet; narrativ kompetens; multimodalt lärande; inlevelse; livsvillkor;

    Sammanfattning : Den svenska skolans undervisning i det svenska språket har för avsikt att göra eleverna narrativt kompetenta, det vill säga, de ska kunna förstå och skapa berättande texter. Inom läroplanen finns dock en öppning för ett mer vidgat textbegrepp där det inkluderas visuell litteracitet, att eleverna exempelvis ska kunna förstå filmiska berättelser. LÄS MER

  2. 2. "Du ska ha barn med min fru och så vill du att vi ska bli polare"

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Axel Klasson; Elina Cederfeldt Vahlne; [2019]
    Nyckelord :Social Sciences;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker hur faderskap porträtteras i TV-serien Bonusfamiljen. Studien analyserar papporna i serien genom att undersöka hur dessa karaktärer beter sig mot sin familj och mot varandra. Det valda tillvägagångssättet är en kvalitativ textanalys där papporna analyserats utifrån teorier kring maskulinitet och faderskap. LÄS MER

  3. 3. ATT SKAPA SKULD OCH MEDLIDANDE FÖR ATT ÖKA DONATIONER - En kvalitativ textanalys av två välgörenhetsorganisationers arbete med storytelling i sina kampanjfilmer

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Linnéa Andersson; Ebba Persson; [2018-09-12]
    Nyckelord :Storytelling; reklam; välgörenhetsorganisationer; marknadisering;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att ge en fördjupad förståelse för hur storytelling används somkommunikativt grepp bland välgörenhetsorganisationer.Teori: Studiens teoretiska ramverk utgörs av narrativ teori, tillsammans medteori om retorik och semiotik.Metod: Kvalitativ textanalys. LÄS MER

  4. 4. Bilden av BoStaden EN KVALITATIV TEXTANALYS AV BOSTAD2021 EXTERNA KOMMUNIKATION

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Emelie Isaksson; Fia Rönnquist; Jonas Sverneborn; [2018-02-12]
    Nyckelord :Gentrifiering; BoStad2021; Kreativa klassen; Narrativitet; Entreprenörsurbanism; Innehållsanalys; Bostadsmarknad; Semiotik;

    Sammanfattning : Examensarbete: 15 hpProgram: Medie- och kommunikationsvetenskapsprogrammetNivå: GrundnivåTermin/år: Ht/2017Handledare: Orla VigsöKursansvarig: Malin SveningssonSidantal: 60Antal ord: 16 200Syfte: Beskriva och analysera hur boende, bostäder och bostadsområden presenteras i byggaktörers marknadsföringsmaterial för nybyggnationer i samband med BoStad2021.Teori: Gentrifiering, den kreativa klassen och narrativitet. LÄS MER

  5. 5. Hjältinnan och genusordningen : En narrativ analys av manliga och kvinnliga stereotyper i dystopin Divergenttrilogin och dess litteraturdidaktiska möjligheter i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Sara Nilsson; [2018]
    Nyckelord :Manligt; Kvinnligt; Genusteori; Feministisk litteraturteori; Narratologi; Litteraturdidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att undersöka gestaltningen av manliga och kvinnliga stereotyper, samt genusordningen i den populära ungdomstrilogin Divergent (2012–2014), skriven av Veronica Roth. Det är viktigt att undersöka hur litteraturen förmedlar kulturella förställningar om manliga och kvinnliga stereotyper för att kunna problematisera och bearbeta innehållet i litteraturundervisningen. LÄS MER