Sökning: "narrativa berättelser i kommunikation"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden narrativa berättelser i kommunikation.

  1. 1. ”En slags förberedelse – inför hela livet egentligen, inte bara skolan” : En narrativ analys av förskollärares berättelser om ett skolförberedande arbete i förskolan

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Johanna Säterborg; [2020]
    Nyckelord :Förskola; Skolförberedande arbete; Narrativ analys;

    Sammanfattning : Denna intervjustudie har genom en narrativ teori och metod undersökt förskollärares berättelser om ett skolförberedande arbete i förskolan. Den narrativa analysen har kunnat visa hur de beskriver ett skolförberedande arbete i termer av långsiktiga perspektiv på hur barnen kan rustas för framtiden – inför skolan och livet. LÄS MER

  2. 2. Medial Kastadhet : En fenomenologisk studie av ramar och narrativa strukturer i svenska 90-talisters berättelser om minnen av 9/11

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Jonathan Bergström; [2020]
    Nyckelord :Inramning; Nyhetserfarenhet; Nyhetsminnen; 9 11; Kastadhet; Erving Goffman. Flashbulb-minnen; Media; Millenials; Generationer. ;

    Sammanfattning : Terrorattentet mot World Trade Center i New York den 11 september betraktas som en avgörande händelse för hur vi förstår världen idag. Själva datumet har blivit synonymt med händelsen. Francis Fukoyama (1989) kallar tiden före 9/11 och efter kommunistblockets fall i början av 90-talet för historiens slut. LÄS MER

  3. 3. The Power of Storytelling - How can everyday conversations transform participatory processes in architecture and community building?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Laura Nurmi; [2019]
    Nyckelord :Participatory design; Storytelling; Ethics; Architecture; Development industry;

    Sammanfattning : Vardagliga konversationer kan sätta igång deltagande processer, men kan samtidigt också innebära ett hot mot normativa professionella praktiker. Min studie undersöker kommunikation och narrativa metoder i ett internationellt utvecklingssamarbete. LÄS MER

  4. 4. Den berättande reklamen - när känslorna spelar huvudrollen - En kvalitativ studie om användningen av storytelling i reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Nanny Olsson; Julia Lundh Rafstedt; [2018]
    Nyckelord :Storytelling; emotional branding; narrative advertising; narrative features; narrative techniques; narrative analysis; emotions; Volvo; ICA; commercials; Strategic communication; Social Sciences;

    Sammanfattning : Användandet av storytelling i syfte att marknadsföra är allt mer vanligt, trots det finns det fortfarande en brist på information som vägleder företag i hur de kan använda storytelling och vilka tekniker de kan dra nytta av. Därmed syftar denna studie till att analysera hur storytelling kan användas i ett marknadsföringssyfte utifrån två prisbelönta reklamfilmer. LÄS MER

  5. 5. Sherlock, Johnlock och Tuna!Lock : Sherlock-fans och spridningen av berättelser i fanfiction

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Etnologi

    Författare :Mathilda Hagfoss; [2016]
    Nyckelord :Sherlock; fanfiction; slashfiction; Johnlock; intertextualitet; narrativa världar; community of practice;

    Sammanfattning : Fanfiction är en omtvistad litterär genre vars författare och läsare bildar en stark gemenskap, framförallt över internet. I den här uppsatsen undersöks hur fans till tv- serien Sherlock använder sig av fanfiction för att sprida berättelser mellan varandra, hur deras passion för fandomet gör att de bildar en speciell gemenskap, samt på vilka sätt man kan se deras nätbaserade plattformar som olika narrativa världar. LÄS MER