Sökning: "narrativa spel"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden narrativa spel.

  1. 1. Spelarkaraktärsdöden och dess påverkan inom ludonarratologi : Hur spelmekaniken och spelnarrativet påverkar spelarkaraktärsdöden

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Kim Rietz; [2023]
    Nyckelord :spelarkaraktärsdöd; spel; ludonarrativ; spelmekanik; spelnarrativ; straff; misslyckande; immersive;

    Sammanfattning : Spelarkaraktärsdöd har många olika karaktäriseringar inom spelmekanik och spelnarrativ som påverkar olika element av spelupplevelsen. På spelmekanikens sida av det hela hanterar straff och misslyckande stora delar kring hur spelarkaraktärsdöd blir presenterat. LÄS MER

  2. 2. The Player’s Agency In Mystery Storytelling

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Jonas Berglund; Emil Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Agency; storytelling; narrative system; mystery; cutscene; environmental storytelling; Agens; berättande; narrativa system; mysterie; cutscene; omgivningsberättande;

    Sammanfattning : Many games today lack the player’s agency in storytelling. This can be a sign of bad game design or just that the developers don’t want the player to miss any piece of the story, leading to the unfolding of narrative not being in the hands of the player. LÄS MER

  3. 3. BIOSHOCK INFINITE OCH ANVÄNDNINGEN AV DIEGETISK POPULÄRMUSIK : En studie om populärmusikens narrativa potential i spel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Fredrik Olsson; [2023]
    Nyckelord :spelmusik; populärmusik; diegetisk musik; bioshock; narrativ;

    Sammanfattning : 2011 genomförde William Gibbons en analys av spelet Bioshock. I denna analys menar Gibbons att spelet har diegetisk populärmusik som spelar en unik narrativ roll. Bioshock Infinite är ett nytt spel i Bioshock-serien som kom ut efter Gibbons analys. En problemformulering formulerades i denna undersökning. LÄS MER

  4. 4. Att finna nöje i det hemska

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Mostafa Nasser; [2023]
    Nyckelord :våld; media; grimdark; underhållning; nöje; avsky;

    Sammanfattning : Hur och varför kommer det sig att folk finner underhållning i media som skildrar våld? Våld som vanligtvis frammanar avsky i folk är populärt i media som film och spel. Ett särskilt exempel som tas fram i denna studie ärsubgenren Grimdark vilket skildrar en mer dyster och våldsam verklighet. LÄS MER

  5. 5. Du kommer aldrig spela detta igen: En undersökning om påverkan temporära upplevelser och exklusivitet har på spelupplevelsen

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Julius Puke; Alyssa Danielsson; [2022]
    Nyckelord :GaaS; FOMO; Perennial games; game design; video games; GaaS; FOMO; Perennial games; speldesign; videospel;

    Sammanfattning : Användandet av temporära upplevelser och exklusivitet har sett en ökning inom moderna Games-as-a-Service spel (GaaS-spel). Några exempel på detta är battle-pass i multiplayer-spel, konserter i Fortnite och viktiga narrativa event. LÄS MER