Sökning: "narrative evaluation"

Visar resultat 6 - 10 av 74 uppsatser innehållade orden narrative evaluation.

  1. 6. ”Vad angår baltutlämningen oss?” : Svensk självbild och historiebruk av baltutlämningen i Aftonbladet mellan 1947–2022

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Johanna Tornberg; [2023]
    Nyckelord :The Extradition of the Balts; Aftonbladet; use of history; Historical culture; Swedish Identity; guilt; and shame.; Baltutlämningen; historiebruk; identitet; historiekultur; skuld; skam; Aftonbladet; svensk press;

    Sammanfattning : This essay explores how and why the memory of the Baltic extradition in 1946 has been shaped and used in relation to the social democratic Swedish identity, trough the theory of cultural history. The method utilized is a qualitative content analysis of the 71 articles in Aftonbladet that discuss the term “baltutlämningen” between 1947-2022. LÄS MER

  2. 7. S:t Eskils källa och Frimurarna : En mikrohistorisk studie om användningen av historiebruk i syfte att förena befintliga och nya inslag i naturen med grupptillhörighet

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Christopher Sommardahl; [2023]
    Nyckelord :mikrohistoria; Strängnäs; s:t eskil; frimurarna; historiebruk; minnesplats; minnesmiljö;

    Sammanfattning : Historiebruk, så lyder beteckningen när man önskar att poängtera att något inom historia är skapat, någon har för avsikt att berätta sin version om det förflutna för oss. Eftersom det bakom varje avsikt finns ett urval av källor vilka styr det narrativ som berättas blir följden att andras osynliggörs. LÄS MER

  3. 8. Ljudets roll för emotion i film

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Viktor Johansson; Axel Andersson; [2023]
    Nyckelord :IADS; IADS-Expanded; Movie sound; Synchresis; Emotion; Sound design.; IADS; IADS-Expanded; Filmljud; Synchresis; Emotion; Ljuddesign.;

    Sammanfattning : Denna artikel beskriver processen av att återskapa ljud från IADS ljudbibliotek via audiell analys samt applicering av dessa ljud i film. Tre filmklipp valdes ut från olika filmer och för dessa skapades två olika ljudläggningar som menar att generera en viss huvudsaklig känsla från IADS. LÄS MER

  4. 9. A Prototype Quest Generator for Simulating Human-Authored Narrative

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för data- och informationsteknik

    Författare :JAN PLÄHN; [2022-11-23]
    Nyckelord :GPT-3; Natural Language Generation; Procedural Content Generation; quest generation; Shotgun Hill Climbing; video games;

    Sammanfattning : This thesis investigates several techniques of player-tailored procedural quest generation in terms of authenticity and immersion. This is done through the application of a shotgun hill climbing algorithm as well as surface realisation using a natural language generator. LÄS MER

  5. 10. Player Environmental Awareness: Rules of Thumb for Environmental Storytelling in Role-Playing Games

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för data- och informationsteknik

    Författare :SAMIR AOUN; CHI HONG CHAO; [2022-11-23]
    Nyckelord :Environmental Storytelling; Rules of Thumb; Guidelines; Environmental Awareness; Game Design; RPGs; Open World Games; Level Design;

    Sammanfattning : Environmental Storytelling is ”Staging player-space with environmental properties that can be interpreted as a meaningful whole, furthering the narrative of the game”. While many techniques present methods to guide players within levels or immerse the player, few are specifically targeted towards environmental storytelling and how players can be attracted to environmental storytelling. LÄS MER