Sökning: "narrative undersökning"

Visar resultat 1 - 5 av 148 uppsatser innehållade orden narrative undersökning.

  1. 1. Att vara (sant) eller att inte vara(sant), det är frågan : En undersökning av litterär sanning utifråndubbelkontraktet och faktionsberättelsen medutgångspunkt i romanerna Märit och Eufori

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Malin Tegendal; [2024]
    Nyckelord :Ing-Marie Eriksson; Elin Cullhed; Märit; Eufori; creative writing; fiction writing; faction; reader’s contract;

    Sammanfattning : The aim of this thesis study is to examine questions regarding truth in fiction, the term literarytruth. The study is based on the two works of fiction, Märit by Ing-Marie Eriksson (1965) and Eufori by Elin Cullhed (2021). LÄS MER

  2. 2. Tunnlar som talar : En undersökning av spel som medium för berättande

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Maja Sjöström; [2024]
    Nyckelord :Amnesia: The Bunker; video game; narratology; ludology; game theory; interactivity; story.; Amnesia: The Bunker; elektroniska spel; narratologi; ludologi; spelteori; interaktivitet; berättelse.;

    Sammanfattning : Denna uppsats utforskar hur elektroniska spel fungerar som medium för berättande genom att undersöka aspekter av debatten som ägde rum i början av 2000-talet mellan narratologer och ludologer, angående hur man bäst bör närma sig och studera spel. Med rötterna i en jämförelse av hur ludologer och spelteoretiker närmar sig ämnet försöker uppsatsen sedan bredda perspektiven genom att jämföra den narratologiska strukturen hos spelet med mer konventionella medier för berättande, såsom filmer och litteratur. LÄS MER

  3. 3. Bakom kulisserna av konsumtion: En kvalitativ undersökning om produktplaceringar i tv-serien Emily in Paris och unga vuxnas varumärkesuppfattning.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hilla Abrahamson; Camilo Carlsson Ramirez; Amanda Wiklund; [2024]
    Nyckelord :Produktplacering; tv-serie; semiotik; marknadsföring; stealth marketing; Business and Economics;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to examine how young adults perceive product placements in the tv show Emily in Paris. The ambition is to achieve a greater understanding of how consumer purchase intention is influenced by product placements, as well as the impact of product placements on consumers' attitudes and awareness towards brands. LÄS MER

  4. 4. Hjälteresan genom tid och myt: En jämförelse av moderna filmer genom monomyten : En undersökning av hur filmer från dagens tid återspeglar och omformar klassisk mytologi genom monomyten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Shaho Kaki; [2023]
    Nyckelord :Movie; Monomyth; Mythology; Modern myth; The Heros Journe; Classical Myth; Film; Monomyten; Mytologi; Modern mytologi; Hjältens resa; Klassisk mytologi;

    Sammanfattning : This thesis will look at the adaptation and transformation of classic mythology in modern movies through the lens of Joseph Campbells’s monomyth or “The Hero’s Journey.” The study delves into how contemporary films, like “Gods of Egypt,” “Clash of the Titans,” “Man of Steel,” and “The Wolverine,” utilize this archetypal narrative structure to craft the modern myths that resonate with the modern audiences. LÄS MER

  5. 5. Lärande från företagssammanslagningar  En undersökning om nyckelfaktorer för framgång

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Lojain Bakkour; Hamza Elewe; [2023]
    Nyckelord :Fusion; Merger and acquisition; Success factors; leadership.; Fusion; Ledarskap; Sammanslagningar; förvärv; Kvalitet.;

    Sammanfattning : Företagssammanslagningar kan vara en avgörande strategi för företag att växa och nå nya höjder av framgång. Men att genomföra en sammanslagning är en invecklad process som kräver noggrann planering för att lyckas. Vår undersökning syftade till att hitta nyckelfaktorerna som kan leda till en lyckad sammanslagning. LÄS MER