Sökning: "narrativisering"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet narrativisering.

  1. 1. SOM EN SAMHÄLLSHJÄLTE I EN KONTROVERSIELL BRANSCH - En kvalitativ studie om hur socialt ansvarstagande gestaltas för att legitimera en ideell organisation inom en kontroversiell bransch

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Elin Ribbing; Rönna Wernbom; [2022-02-10]
    Nyckelord :Legitimitet; diskurs; socialt ansvarstagande; ideell; kontroversiell; Corporate Social Responsibility;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att utifrån ett diskursivt perspektiv analysera hur socialt ansvarstagande kan kommuniceras i syfte att legitimera en ideell organisation som samtidigt tillhör en kontroversiell bransch. Teori: Studiens teoretiska utgångspunkt är van Leeuwens diskursiva strategier och Corporate Social Responsibility. LÄS MER

  2. 2. Från ceremoni till trauma : en mediehistorisk studie av luftskeppet Hindenburg som en uppblåst mediehändelse

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Journalistik

    Författare :Simon Appelqvist; Robin Andersson; [2021]
    Nyckelord :Hindenburgkatastrofen; mediehändelse; medierat centrum; narrativisering; journalistiska tekniker; Aftonbladet; Svenska Dagbladet; vittnesambassadör; Birger Brinck; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats studerar Aftonbladets och Svenska Dagbladets rapportering om händelsen som benämns Hindenburgkatastrofen. Syftet med studien är att undersöka hur journalistiken är medskapare till en historisk händelse och på vilket sätt tidningarna konstruerade en mediehändelse. Studien motiveras av det bristande forskningsläget. LÄS MER

  3. 3. Hur legitimerar svenska modeföretag CSR? : En kvalitativ studie om hur H&M Group och Nudie Jeans legitimerar CSR

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Nadja Håkansson; Amanda McCullough; [2018]
    Nyckelord :CSR; sustainability; legitimation; textile; fashion; apparel; CSR; hållbarhet; legitimitet; textil; mode;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att ta reda på vilka kanaler och vilka diskursiva strategier två svenska modeföretag använder för att legitimera CSR. Företagen vi har valt att studera är H&M Group och Nudie Jeans, då vi ser att dessa två företag representerar två olika delar av branschen. LÄS MER