Sökning: "national exam"

Visar resultat 16 - 20 av 51 uppsatser innehållade orden national exam.

  1. 16. Läsförståelse, hörförståelse eller förståelse av skriven text : vad har de extra anpassningarna för roll i de nationella proven och vad är det vi prövar?

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Denise Wiklund; Lena Svensson; [2020]
    Nyckelord :Dyslexia; reading disabilities; additional adjustments; national test; reading comprehension; listening comprehension; comprehension of written text; validity; Dyslexi; lässvårigheter; extra anpassningar; nationella prov; läsförståelse; hörförståelse; förståelse av skriven text; validitet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att beskriva lärares syn på tillgång till extra anpassningar vid ordinarie läsförståelseundervisning gentemot vid nationella provens läsförståelsedelar i svenska, årskurs 6, för elever i lässvårigheter. Vidare syftade även studien till att undersöka hur lärare tolkar begreppen läsförståelse respektive hörförståelse samt huruvida de anser att man kan pröva flera förmågor (avkodning och förståelse) i samma prov. LÄS MER

  2. 17. Den nyutexaminerande sjuksköterskans upplevelser att arbeta inom äldrevård– en litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Omvårdnad

    Författare :Josefine Lindberg; Sanna Öberg; [2020]
    Nyckelord :Newly graduated nurse; experiences; elderly care; litterature review; Den nyutexaminerande sjuksköterskan; upplevelser; äldrevård; litteraturöversikt.;

    Sammanfattning : Bakgrund:Socialstyrelsens statistik visar att äldre kommer att öka under de kommande åren. Detta leder till att fler sjuksköterskor behövs i den kommunala verksamheten. Sjuksköterskeutbildningen ska förbereda den nyutexaminerade sjuksköterskan för att kunna arbeta inom slutenvård samt kommunalt. LÄS MER

  3. 18. Correlations Between Textual Features and Grades on the Swedish National Exam in English : A Coh-Metrix Analysis

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Engelska institutionen

    Författare :Marcus Westerlund; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Researchers and educators do not always have a clear idea about how evaluators actually go about assessing student texts. On the one hand, grading criteria are often vague and differ across locations and age groups. LÄS MER

  4. 19. Framtidens officer, härförare eller bokmal? : En studie av den svenske officeren och en analys av examensmålen för Officersprogrammet på Försvarshögskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap

    Författare :Jonas Cattelin; Mats Kinander; [2019]
    Nyckelord :Military officer; officers’ profession; officers’ programme; Swedish armed forces; Swedish Defence University; monopoly on violence; armed battle; academisation; versatility; inner moral guidance.; Officer; officersprofession; officersprogram; Försvarsmakten; Försvarshögskolan; våldsmonopol; väpnad strid; akademisering; mångsidighet; inre kompass;

    Sammanfattning : Utbildningen av officerare är omdiskuterad och har kanske alltid varit det. Men de senaste årens förändringar av officersutbildningen och akademisering av yrket samt ändrade befälsstrukturer i Försvarsmakten (FM) har återigen satt fart på diskussionen. LÄS MER

  5. 20. Up to Standard? : A CEFR-related comparative study of Swedish and Norwegian model texts for assessing the national exam in written English for 9th graders

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Adam Simon Almqvist; [2019]
    Nyckelord :standardized testing; Sweden; Norway; model text; CEFR; write improve; language testing;

    Sammanfattning : This study aims at exploring the quality of the Swedish and Norwegian national tests using their respective model texts for assessing. The study does so by relating them to the CEFR and the grading tool Write & Improve within the context of the two countries and the field of language testing. LÄS MER